Cronica cinematografica - O interpretare crestina





Marin Cantea


Marin Cantea, pe tot parcursul colaborarii sale la SSJ a fost genul de colaborator "ne pus sub lumina reflectoarelor", dar el, cuminte si constiincios, isi scria rubrica, si iata ca astazi avem o colectie deosebita de interpretari crestine asupra unor filme. In plus, el este singurul din perimetrul SSJ care a pus in mainile lui Richard Wurmbrand revista, prin interviul luat preotului Mihai Lungeanu (revista a ajuns la Richard Wurmbrand prin intermediul lui Daniel Branzei)



(SSJ - The Definitive Collection 2007)

Cronica Cinematografica
(o interpretare crestina)

Iata titlurile textelor de mai jos:

. Titanic
. Avocatul Diavolului
. Razboiul Stelelor - episodul I Amenitarea Fantomei
. Mare nebunie in Vest

. "Elisabeth, regina virgina"
. Fica Generalului

. La vita e bella
. Iubitul meu se insoara
. Frumoasa Venetiana
. Al saselea simt
. Fight Club
. American Beauty
. Orasul nebun
. Al treisprezecela razboinic
. Legenda calaretului fara cap
. Infernul (cu Jean Claude van Damme)
. The Insider
. Inscenarea (cu Robert de Niro si Dustin Hoffman)
. Pisica alba, pisca neagra
. Ronin
. Matrix
. Gladiatorul
. X Men

Linkuri:

Mihai Lungeanu amintiri din detentie (despre Richard Wurmbrand)

Alin Cristea - Exercitii de admiratie (alte texte)

Aa - Harta blogului - Explicatii "pas cu pas" despre SSJ

...

"Titanic"



Filmul se vrea a fi o capodopera artistica. Si daca numele sugereaza grandoare, acest lait motiv este urmarit pe tot parcursul filmului prin imagine, sunet si scenariu. Titanic, vasul care se credea ca nu poate fi scufundat nici de Dumnezeu, a ajuns pe fundul oceanului, capatand conotatiile tragediei si infrangerii omului. Imaginile sunt de vis, muzica superba, iar actiunea este brodata pe o iubire ca-n povesti, iubire jertfitoare si pasionala, care da sens si libertate celor implicati in ea. O fata ce dorea sa se sinucida accepta pretul iubirii (depasirea in cazul ei a barierelor sociale si materiale) si este pe deplin rasplatita pentru aceasta, devenind o fiinta libera.

Este surprins in mai multe ipostaze comportamentul uman in fata catastrofei: de la resemnare pana la lupta impotriva celorlalti pentru supravetuire. Interesant de observat este spiritul nobil de care da dovada adevarata aristocratie engleza si ofiterii vasului. Aristocratul sta linistit cu valetul langa el, chiar atunci cand apa intra peste el.

Un diamant de o valoare inestimabila, numit si “Inima oceanului”, este pierdut in timpul naufragiului si este cautat mai apoi pe fundul oceanului in epava vasului. Cautatorii ajung insa sa exploreze inima unei femei care este si ea “un ocean plin de mistere”. Diamantului ii vor pierde urma dar vor gasi altceva mai bun.

...

AVOCATUL DIAVOLULUI



De ce "Avocatul diavolului"? Pentru ca numele este foarte sugestiv in privinta actiunii filmului. Un foarte bun avocat, pentru bani si nume va ajunge sa achite in instanta si oameni vinovati. Banii si numele ii sunt oferite de insusi diavolul incarnat, care traieste printre oameni, dar, mai mult decat atat, nu someaza, ci racoleaza oameni pentru "maretele-i idealuri". Si de ce n-ar fi marete? Cel putin din punctul lui de vedere. Caci doar el traieste acum si aici pe pamant si cauta sa-si construiasca imperiul mult visat. Un imperiu in care sa predomine placerea. Si in care oamenii sa nu aiba probleme de constiinta. Fiindca el se raporteaza altfel la oameni, dandu-le frau liber tuturor poftelor. Dumnezeu isi bate joc de oameni, stand undeva sus, neintervenind in istorie si placandu-i chinurile oamenilor: "Uita-te dar nu atinge, atinge dar nu gusta…". Si viata oamenilor este un chin datorita constiintei. Dar diavolul acorda si chiar stimuleaza libertatea oricarei actiuni, indiferent de consecinte.

Si fiindca oamenii au constiinta si nu vor sa faca raul, cel putin voit, se poate apela la slabiciunile lor: "Mandria este pacatul meu preferat", "Nu-i nimic daca pierzi de data asta, se intampla tuturor oamenilor".

Pentru a conduce lumea diavolul se foloseste de acelasi instrument pe care-l folosesc oamenii pentru rezolvarea conflictelor dintre ei: de lege. Mai ales ca cei vinovati, dar cu bani, trebuie achitati.

Foarte bine surprinsa este inca o modalitate a diavolului de a adormi constiintele, prin stresul timpului limitat. Avocatul are mereu procese foarte grele, pentru care trebuie sa se pregateasca intens. Astfel isi neglijeaza sotia, singurul factor de echilibru in alunecarea pe panta raului, care in final se va sinucide.

Pentru rezolvarea conflictului constiintei dintre oferta foarte tentanta a diavolului si dorinta de a nu face raul, avocatul alege o "solutie" ultima: sinuciderea.

Filmul arata o modalitate prin care foarte multi oameni ajung sa faca voia "stapanului veacului acestuia" si aceasta inconstient.

...

Razboiul Stelelor - Episodul I



In primul rand vreau sa-i raspund lui Daniel Boca, un cititor al revistei, la atentionarea facuta de dumnealui in ultimul numar. Filmul despre care am scris a fost "Avocatul diavolului" cu Al Pacino. Celalalt film, "Pact cu diavolul" nu l-am vazut asa ca nu aveam cum sa fac nici o greseala in privinta actiunii filmului sau a numelui sau. Oricum, iti multumesc pentru sesizare.

In acest numar voi scrie despre filmul care ruleaza recent in Iasi si cred ca si in Romania. Este vorba despre "Razboiul stelelor", episodul I "Amenintarea Fantomei". Pentru cei care au vazut trilogia "Razboiul stelelor" vreau sa le spun ca acest nou episod isi propune o actiune care are loc, in timp, inainte de cea din trilogie. Personajul Vader din trilogie acum este un copil dotat cu puteri paranormale, care va ajunge sa fie initiat in artele cavalerilor Jedi. Actiunea se petrece candva in viitor, cand cosmosul nu mai prezinta nici o taina pentru civilizatia umana, dimpotriva, ea a venit in contact cu celelalte civilizatii existente in univers. Tehnologia este foarte performanta asa ca problema deplasarii de la un sistem galactic la altul nu este nici o problema. Dar tehnologia s-a dezvoltat si in domeniul armelor, asa ca si aceasta este folosita foarte eficient intre disputele dintre diversele grupuri de interese.

Civilizatiile galactice sunt unite intr-o Republica condusa de un Senat. La un moment dat, Federatia de comert care are putere atat financiara cat si armica, face o blocada in jurul unei planete pentru a-si impune propriile conditii financiare si politice. Ea doreste sa forteze mana reginei acestui popor pentru a semna un tratat propus de ei. In ascuns sunt trimisi pe planeta, de catre un senator, doi cavaleri Jedi pentru a observa situatia si a ajunge la negocieri cu Federatia. Cavalerii Jedi sunt cavaleri ai dreptatii initiati in tehnici de control mintal si in arte de lupta foarte puternice. Cei doi cavaleri reusesc sa o scape pe regina, care era prizoniera a Federatiei si sa o duca in fata Senatului pentru a prezenta situatia poporului sau. Dar pana a ajunge in fata Senatului ei sunt nevoiti sa aterizeze pe o planeta nesupusa legilor Republicii pentru a-si repara nava. Aici intalnesc un baietel cu puteri paranormale care ii ajuta sa plece de pe planeta.

In final regina se intoarce pe propria planeta si reuseste sa castige razboiul cu Federatia.

La prima vedere, actiunea este destul de simplista. Dar forta de atractie a filmului consta in filosofia promovata. Despre aceasta filosofie voi scrie in articolul urmator.

...

In articolul trecut am promis cititorilor revistei ca o sa continuu prezentarea filmului "Razboiul stelelor", episodul I "Amenintarea Fantomei".

Am pomenit in randul trecut de o filozofie a filmului. De fapt este vorba de o noua religie pe care o propaga filmul. Pentru cei ce au vizionat sau vor viziona filmul, le atrag atentia ca acesta este un film SF si deci si elementul religios pe care-l propaga apartine fantasticului. Dar aceasta este mai greu de crezut de unii oameni intrucat religia promovata este "mantuitoare" si aducatoare de pace. Si cati oameni nu cauta acest lucru? Oare mai trebuie spus ca "sfintii" noii religii (alias cavalerii Jedi) au puteri supranaturale si izbavesc oamenii de rau?

Dumnezeul acestei religii este numit Forta. El este un dumnezeu atat al binelui cat si al raului, o impletire greu de impletit, o impacare intre doua elemente care sunt imposibil de impacat. Forta deci, are o parte buna si o parte intunecata, iar fiintele cosmice pot alege de cine sa fie calauziti, de partea buna sau de partea intunecata a Fortei.

Si fiindca traim in vremurile din urma ale Bisericii crestine, cand aceasta este acuzata ca nu mai implineste si nu mai raspunde tuturor nevoilor spirituale ale omului, dar fiindca este greu inca de abandonat de catre multi oameni, noua religie vine cu o denaturare (sau chiar parodiere) a crestinismului. Astfel, se naste un “Mesia” care este conceput de Forta intr-o femeie, fara barbat. Acest “fiu al Fortei” este inzestrat de aceasta cu puteri paranormale si potrivit scrierilor vechi va aduce echilibrul in Forta. Sub calauzirea Fortei, acest “Mesia” va izbavi cosmosul de rau. Alt exemplu este cel a cavalerilor Jedi care atunci cand se despart folosesc formula de salut “Forta sa fie cu tine”. La prima vedere ai impresia ca Forta este un dumnezeu impersonal, dar cand te gandesti ca acesta poate concepe intr-o femeie un Mesia si ca are o ratiune proprie dupa care exista si conduce intreaga existenta potrivit acestei ratiuni, iti dai seama ca esti pus in fata unui dumnezeu persoana asemeni Dumnezeului crestin.

In anii '80 cand au aparut cele 3 episoade ale filmului pe marile ecrane, oamenii puteau cu usurinta sa faca distinctia intre SF si realitate. Acum insa, am teama ca noile generatii vor confunda SF-ul cu realitatea, vor accepta sincretismul religios, vor cauta si vor urma un “izbavitor” care “ii va salva de la rau” in planul acesta pamantesc, vor asculta de glasul inimii si nu de cel al ratiunii, vor uita de un Mantuitor care ne-a impacat cu Dumnezeu, de o Lumina care a biruit intunericul si care nu poate sta la un loc cu intunericul.

...

Mare nebunie in Vest



Filmul este o parodie a western-urilor americane, in care doi eroi viteji salveaza America si democratia din ea. Eroii sunt foarte diferiti la caracter si bineinteles ca au si cai diferite de rezolvare a problemelor care apar, dar pusi impreuna ajung sa se achite cu brio de sarcini.

Ca film, pot spune despre "Mare nebunie in Vest" ca este un film usor, fara greutate, conceput probabil pentru a destinde, un surogat pentru a inveseli prin glume ieftine si macabre. Comicul filmului nu este deloc inteligent, personajele pozitive sau negative sunt puse in situatii penibile, care ar trebui sa starneasca rasul spectatorilor.

Cei doi eroi intrupeaza prototipul eroului american, destept foc, supravetuitor al oricarei situatii, care se salveaza si salveaza si pe altii glumind, pentru care viata e o joaca, n-are nimic serios in ea si care starneste rasul intotdeauna indiferent de conditiile in care apare.

Deci, filmul nu ipostaziaza deloc realitatile vietii, ci dimpotriva visuri ale oamenilor, visuri frumoase si nerealiste.

Foarte derutant este modul de rezolvare a problemelor negative. Daca poate fi inteles faptul ca oamenii care fac raul il fac uneori cu bucurie, de neinteles este modul de a scapa de rau si anume tot prin rau care este facut tot cu bucurie. Eroii "pozitivi" se bat si omoara cu cea mai mare placere, uneori se intrec in sadism cu eroii negativi.

In fapt sunt doua moduri de indreptare a raului. Unul este acela de indreptare a raului prin bine, raului i se raspunde cu bine in ideea ca persoana in cauza poate fi convertita spre bine. Celalalt mod este al pedepsei, in care pedeapsa nu se aplica cu bucurie si care are ca scop indreptarea celui ce a gresit si descurajarea altor doritori.

Filmul prezinta o parodiere a pedepsei, in care cei ce o aplica uita de scopul ei si o aplica chiar cu placere. Nu este vorba nici macar de o placere a razbunarii ci de una copilaroasa si naiva, in care pedeapsa in sine devine scop.

...

Elisabeth, regina virgina



Filmul a fost nominalizat cu 7 Oscaruri si vrea sa reproduca atmosfera anilor venirii la domnie a reginei Elisabeta I a Angliei.

Contextul politic era destul de dur, dupa moartea regelui Henric al VIII-lea, care a lasat pretendente la tron 2 fete. Cea mai mare dintre ele care era catolica, a murit si i-a urmat sora mai mica, protestanta. Catolicii, fiind inca foarte puternici, au incercat sa o antreneze pe regina in razboaie care sa-i atraga ura poporului. Protestantii au sfatuit-o sa se marite cu un print strain pentru a incheia aliante puternice cu vecinii si pentru a naste un mostenitor pentru stabilitatea regatului. In schimb, au fost si oameni care au sfatuit-o sa nu renunte la tron. Dar au invatat-o ca pentru a pastra tronul trebuie sa renunte la sentimentele proprii, pacea se mentine prin sange si potrivnicii trebuie indepartati prin crima.

Regina v-a depune un juramant de castitate, "casatorindu-se" astfel cu poporul, castigandu-i astfel increderea si supunerea pentru ca "oamenii pretuiesc intotdeauna ceea ce e mai presus de ei." Ni se prezinta o lume politica dura, in care sabia lui Damocles atarna mereu deasupra capetelor celor de la putere, in care nu este loc pentru sentimente personale, ci primeaza intodeauna interesul politic si in care deseori potrivnicii sunt pedepsiti cu moartea.

Filmul ar trebui sa trezeasca in cei care doresc sa ajunga la putere constiinta ca a conduce inseamna a te priva de interesele personale pentru nevoile celor condusi.

...

FIICA GENERALULUI



La cinematograful Victoria a rulat recent filmul "Fiica generalului". De obicei titlul unui film, ca si al oricarei opere de arta, este foarte sugestiv in legatura cu mesajul pe care-l transmite. Si, de multe ori, citind titlul intuiesti mesajul.

Regizorii acestui film au respectat partial aceasta viziune si rezultatul consta in suspans si participare, traire alaturi de eroii filmului.

La prima vedere, filmul are o banala actiune politista in care cineva este omorat si altcineva va descoperi criminalul. Dar cel care descopera criminalul mai descopera si un alt lucru, anume raspunsul la intrebarea "Ce rau mai mare decat un viol i se poate intampla unui om?"

Fiica unui colonel de armata care invata in cadrul unui colegiu militar este violata de cativa dintre colegii ei, pentru ca era mai buna decat ei.

Tatal va musamaliza cazul pentru a salva imaginea colegiului. Peste ani, fiica, pentru a se razbuna pe tatal ei care devine general, incepe o viata de desfranata. Apar astfel noi tensiuni intre fiica si tata, iar generalul in cele din urma ii da un ultimatum fiicei. Altfel o va indeparta din armata. Ea va raspunde ultimatului printr-o inscenare a atmosferei violului pe care l-a suferit in care il invita pe general pentru a-l confrunta cu o realitate care nu poate fi musamalizata. In aceste conditii fiica este ucisa de un admirator al ei.

Motivatia generalului de a acoperri, de a ascunde violul fiicei sale, a fost salvarea institutiei in care lucra. Astfel el a cazut in capcana de a crede ca o institutie care nu-si indeplineste rolul asumat poate fi salvata prin sacrificiul indivizilor care o alcatuiesc.

Ori, acest lucru e prea dureros pentru fiica sa ca sa-l poata accepta. Fiindca institutia trebuie sa slujeasca individului si nu invers. Fiindca cel mic si slab are nevoie de protectia celui mare si puternic. Fata avea nevoie de iubirea tatalui ei, de o iubire care sa-i vindece ranile nu sa le ascunda, fiindca ele pot duce la moarte. Si chiar au dus.

Acest lucru l-a aflat cel desemnat cu cercetarea crimei. Fiica a fost ucisa de tatal ei mai demult. Prin minciuna. Prin tradare. Deci, unui om i se poate intampla ceva mai rau decat un viol: tradarea de catre cel apropiat.

...

La vita e bella

Film italian distins cu 3 premii Oscar, de o frumusete rara, care lasa in urma un gust dulce amar si in fata caruia spectatorul nu poate ramane indiferent.

Actiunea se petrece in Italia interbelica si in perioada celui de-al II-lea razboi mondial avand ca protagonisti principali o familie de evrei care se vor confrunta cu mentalitatea fascista a paturii conducatoare si apoi cu teroarea germana din lagar. Eroul principal este un evreu care va face totul pentru a-si salva familia, cautand in fiecare situatie si partea frumoasa a ei, reusind astfel sa dea incredere celor de langa el si mai ales familiei.


(Roberto Benigni)

Filmul apartine genului dramatic ce combina foarte bine comicul cu tragicul. Spectatorul ramane cumva jenat de el insusi, fiindca si in fata celor mai dure situatii (ex: gazarea copiilor si batranilor, munca grea din lagar) nu-si poate retine de pe fata un zambet datorita comicului.

Motivul principal este al jocului, perceperea vietii ca un joc, salvarea din situatiile dificile prin joc, acceptarea unui anumit rol si jucarea lui fara nici un resentiment. Este vorba de o transfigurare a destinului, care nu este intotdeauna facil, de o inaltare prin acceptare, de o infrumusetare prin joc si comic.


(Giorgio Cantarini)

Alt motiv prezent in film este al iubirii, iubire care se naste din frumos, din farmec, din bine si care rezista prin cultivarea farmecului, a comicului si a sacrificiului. Comicul nu este grotesc, fad, fara mesaj ci simplu, plin de continut si verva.


...

Iubitul meu se insoara

Filmul o are ca protagonista in rolul principal pe Julia Roberts. Dincolo de aspectele savuroase ale scenelor comice avem ocazia sa ne intalnim cu o fina analiza psihologica a comportamentului uman in situatii mai delicate.

Un barbat si o femeie (rol jucat de Julia Roberts)



foarte buni prieteni, si-au promis sa se casatoreasca unul cu celalalt in cazul in care vor depasi o anumita varsta si nici unul dintre ei nu va gasi pe altcineva. Cu cateva zile inainte de termen, cand ar fi devenit valabila intelegerea celor doi, barbatul isi anunta prietena ca se insoara si, mai mult decat atat, ii cere sa-l ajute la nunta. Acest lucru a dus la nasterea unei pasiuni puternice din partea ei pentru el. Si, fiind o personalitate puternica, a cautat sa-i castige iubirea, chiar inaintea nuntii. Prima modalitate a fost calomnierea miresei, dar, fiindca iubirea barbatului era prea puternica, a trecut la a doua si anume marturisirea propriei pasiuni. Fiindca nici acest mod nu a avantajat-o, in final isi da seama ca nu a actionat cand trebuia si renunta.

Daca castiga cineva in acest film este mireasa care iubeste fara prejudecati, stie sa se sacrifice dar si sa lupte pentru iubirea ei. Aproape tot farmecul filmului este dat de jocul Juliei Roberts, care cu expresivitate si inventivitate a reusit sa dea culoare si viata personajului interpretat, i-a dat tenta trairii dramaticului precum si mici nuante de bolnav psihic.
Morala care se desprinde este ca fiecare lucru isi are vremea lui, cand trebuie facut sau marturisit, altfel se va gasi altcineva sa-l faca.


...

Frumoasa Venetiana



Venetia era o republica infloritoare, bogata, ceea ce conferea locuitorilor ei un puternic sentiment de mandrie. Venetia era o republica crestina, dar plina de curtezane. Venetia traia o epoca in care gloria, frumusetea si bogatia au dus la pierderea credintei in Dumnezeu. Venetia avea spirit artistic si valorile cultivate prin arta erau desfraul si patimile. In Venetia barbatii iubeau curtezanele pentru ca prin ele intrau intr-o lume a frumusetii, a placerii, intr-un “mic colt de rai” in care sa se refugieze, in care “sa fie unici”. In Venetia casatoriile se faceau in functie de bogatie si rang iar dragostea era cautata in afara familiei. In Venetia Biserica cauta bogatia si puterea iar mantuirea sufletelor era lasata in seama fanaticilor.

In acest context, o frumoasa venetiana, fiindca trebuia sa-si intretina familia si fiindca dorea sa fie a unui barbat pe care-l iubea dar cu care nu se putea casatori datorita micii sale zestre, alege solutia oferita de mama ei, aceea de a fi curtezana, de a-si oferi frumusetea pentru bani.

Decadenta orasului atrage asupra sa mania lui Dumnezeu si barbatii vor muri in razboaie, iar familiile lor din oras vor muri de ciuma.

Intr-o asemenea situatie, oamenii au inceput sa-L caute pe Dumnezeu, insa Biserica prin Inchizitie a cautat mai degraba un tap ispasitor pentru toate relele abatute asupra lor. Si acesta au fost curtezanele.

Astfel si frumoasa noastra venetiana va ajunge in mana Inchizitiei. O vor salva de Inchizitie barbatii Venetiei pe care i-a avut si care o iubeau.

...

Creatia, De ce?

Marea durere a adevaratilor creatori: opera lor sa fie inclusa in niste categorii, linii, pareri, sa fie comparata cu altele, sa se spuna despre ea ca apartine unui anumit gen sau stil, ca caracterizeaza un gen sau este un copil obraznic al acestuia.

Caci, cred eu, principalul lor scop este mesajul si modul cum este spus. Si ei vor ca opera lor sa transceanda orice categorie, sa iasa chiar din timp. Probabil ca ei gandesc cam asa: “eu ti-am spus ceva, ce zici de aceasta? Daca am spus-o intr-un fel sau altul, aceasta a fost ca sa ajung la tine. Caci eu te pretuiesc si vreau sa-ti spun ceva. Toti cei care ti se adreseaza te pretuiesc si vad ca esti valoros. Si vor ca timpul tau si banii tai sa-i dai lor. Tu cel care privesti sau asculti ai de ales: pe cine sa mai privesti, pe cine sa mai asculti. Eu sunt atent cand razi si cand plangi, cand vorbesti si cand taci, cand vii si cand te duci, cand privesti spre mine sau cand ma ignori. Ma doare ignoranta ta, ma ucide, dar ma imbata de fericire dragostea ta, patima ta pentru mine. Si cand iti vorbesc o fac din preaplinul inimii sau din saracia ei, vreau sa te ajut sau sa ma ajuti. Vreau sa trec peste orice canoane, categorii, clasificatii, si sa ma prezint pe mine. De asemenea, te rog pe tine, cel care ma privesti sau ma asculti, sa depasesti aceste bariere si sa ma gasesti. Ca sa stam fata in fata si sa ne iubim.”

Cat despre orgoliosi si trufasi, acestia nu pun prea mare pret pe natura mesajului ci pe impactul pe care-l produce, ei se misca in niste ape tulburi, intr-o lume dura, ei ignora si ucid, dar vor sa se stie despre ei. Pe acestia ii vad punand norme si reguli, adica normele si regulile lor, si se agita, spumega atunci cand cineva le depaseste filtrele. Vor sa fii ca ei, sa gandesti ca ei, bine, prost nu conteaza, sa-i adulezi, sa le mangai orgoliile. Ei nu iubesc pe altii, ci numai persoana lor. Sunt tirani ce vor sa stapaneasca cugetele si gandirea altora.

Nu este vorba de un nou film, ci scriu aceste randuri ca o reactie la anumite dorinte, de a scrie despre stil, despre actori si regizori, despre modul si timpul de filmare si despre alte lucruri care, cred eu, sunt pur profesionale. Dupa parerea mea, cititorul vrea sa stie daca un film e bun sau nu, daca spune ceva sau e sec ca un banc fara poanta, daca se merita vazut, de ce se merita vazut, sau pur si simplu vrea sa afle o alta parere despre un film pe care l-a vazut el insusi.
Cat despre filmul “Frumoasa Venetiana” voi continua data viitoare.

...

Frumoasa venetiana

Dupa cum am promis, voi continua prezentarea filmului “Frumoasa venetiana”. Daca randul trecut am abordat mai ales mediul social prezentat de film, in acest numar voi vorbi putin despre tema principala a filmului, iubirea care cere jertfe si obtine jertfe, si mai mult despre conditia curtezanei.

In fata Inchizitiei, care o acuza pe curtezana pentru toate nenorocirile abatute asupra poporului, iubirea a vorbit. Au vorbit barbatii care i-au fost amanti. Au vorbit si femeile care in taina o invidiau. Iubitul ei si-a jertfit casnicia si numele pentru a o salva de Inchizitie. Barbatii de seama ai Venetiei au inchis glasul Inchizitiei si l-au ascultat pe cel al curtezanei si al inimilor. Insasi curtezana si-a jertfit numele si cinstea pentru a fi a unui barbat pe care-l iubea.



Frumoasa femeie, ajunsa curtezana, era daruita cu de toate: frumusete a trupului, tinerete si sclipire a mintii. Pentru ca un chip placut este si mai placut cand vorbeste placut. Stia sa se joace cu barbatii, sa le aprinda inimile si sa le intunece mintile. Stia sa se dueleze atat in versuri, cat si cu spada. Viata ei era un joc, care se joaca de dragul jocului, un joc frumos, care o va duce, unde o va duce? Iubita de barbati, invidiata de femei, urata de poporul lovit de ciuma, acuzata de Inchizitie.

Filmul nu uita sa prezinte si urmarile jocului: ce este o curtezana si ce ajunge ea? Este o floare privita si purtata din mana in mana, care ajunge sub picioarele porcilor; un ulcior cu un vin ales, care ajunge hazna pentru trecatorii grabiti; un parfum ales, ametitor ce ajunge o mireasma urat mirositoare a locurilor statute; o vioara veche in mainile unor afoni.

In fata Inchizitiei are curajul sa spuna ca simte mai mult extaz langa un iubit decat in rugaciune. Dar nu poate uita ca iubitii o vor parasi si va ramane singura si plina de rusine.

...

Al saselea simt



"Eu vad oameni morti. Ei nu stiu ca sunt morti. Fiecare vede numai ceea ce vrea el sa vada." Pe aceasta idee se brodeaza intreaga actiune a filmului, iar mesajul principal al fimului, pentru ca filmul are totusi un mesaj, rezida tot din aceeasi idee.

Aceasta este o marturie a unui copil de aproximativ 10 ani. O marturie a unui copil cu un simt special si anume acela de a vedea oameni morti, care umblau pe strazi si care credeau ca sunt vii. O marturie a unui copil considerat sonat de colegii lui, datorita comportamentului diferit. Pentru ca el vedea ceea ce altii nu puteau vedea. Si era afectat puternic de acest lucru. Astfel, pentru el, acest simt nu era o binecuvantare, ci un factor deprimant. Un psiholog se angajeaza sa-l vindece, nestiind de darul lui. Cand afla de viziunile copilului cade si el in aceeasi neincredere fata de realitatea viziunilor crezand ca are de a face cu un caz de schizofrenie grava. In cele din urma este convins de veridicitatea celor spuse de copil si atunci afla ca mortii de fapt nu cer decat ajutorul copilului. Hotararea de a-i ajuta pe morti duce la eliminarea traumelor copilului, traume cauzate de sperieturi.

Mesajul esential al filmului este unul de marca, pe care-l descopera psihologul atunci cand, datorita neglijarii familiei, era sa-si piarda sotia. Pretutindeni in jurul nostru sunt oameni morti. Noi vedem oameni morti, sau poate ca suntem dintre ei. Mortii nu stiu ca sunt morti, ei cred ca sunt vii. Si fiecare vede numai ce vrea el sa vada. Cei vii au datoria sa-i ajute pe cei morti, tot asa cum si copilul il ajuta pe psiholog sa-si recastige sotia. Psihologul va invata lectia, iese din randul mortilor, inviind la viata pentru a-i ajuta pe alti morti.

De notat ca in rolul psihologului joaca Bruce Willis.

...

Fight Club



Un film relativ recent al lui Brad Pitt, care dincolo de actiune propune o noua filosofie de viata, ce este adresata in special tinerilor. Derularea povestii: Un tanar suferind de insomnie, cauta diverse tratamente pentru a scapa de boala sa. Insomnia fiind o boala de natura psihica, remediul este cautat in aceasta zona. Astfel ajunge sa colinde biserici, cluburi, organizatii unde se intalnesc oameni suferinzi, ori singuri, sau cancerosi, tuberculosi, pentru ca impreuna sa-si aline durerile. Si nefiind nesimtitor la soarta celorlalti, eroul filmului le plange soarta si scapa partial si de insomnie. Aflarea solutiei sau rasturnarea situatiei: Pana intr-o zi. Pana la intalnirea cu un nou om. Un om curajos, care nu dadea doi bani pe valorile lumii. Un om al senzatiilor tari. Fabrica sapun din grasime de oameni si apoi il vindea in magazinele cele mai scumpe. Sau fabrica dinamita acasa. Dupa prima intalnire cu acest nou om, eroul nostru a ramas fara apartament. Pentru ca i l-a aruncat in aer noul sau prieten.

Fiindca nu ii multumeau lumea in care traiau au crezut de cuviinta sa infiinteze ceva nou. Si astfel au creat un club de lupte, unde oamenii se bateau din pura placere de a se bate. Era ceva mai mult decat le oferea societatea: o slujba, un apartament si goana dupa nimicuri. In timpul luptelor oamenii simteau ca traiesc, ca respira, ca sunt vii, simteau durerea si o acceptau. Nu erau victime fiindca se bateau de buna voie. Ieseau din comunul vietii, aruncandu-se in altceva, intr-o lume a senzatiilor.

Prima concluzie: Spuneam la inceput ca filmul se adreseaza cu o noua filosofie de viata. De fapt, nu este prea noua aceasta filosofie, caci oamenii mereu au fost nemultumiti de ei insisi si de societatea in care au trait. Si astfel, fie au fost victime ale ei, fie au facut victime prin acceptarea ei. Eroul filmului nostru si-a abandonat statutul de victima, insa reuseste, chiar fara sa vrea, sa faca in jurul sau victime.

A doua concluzie: Fight Club este un film care caracterizeaza societatea de astazi, in care, vrem sau nu, oamenii sunt prinsi intr-o masinarie ciudata a economiei, intr-un angrenaj ce nu le ofera altceva decat marfuri si nu le cere altceva decat munca. Oamenii se simt depasiti, se simt robotizati, se simt traiti de viata, nu traitori ai ei. Marxismul a opus capitalismului comunismul.

Ce propune Fight Club?: O noua mentalitate, un om nou, care arunca in aer blocuri de zeci de etaje, care boicoteaza economia, care se bate pana aproape de moarte, si asta pentru a nu fi la cheremul de acum imbatranitilor zei ai capitalismului, banii si marfurile. Cine stie daca nu vor fi oameni care vor cauta sa puna in practica asemenea idei? Sau poate ca sunt puse deja

...

American Beauty



In aceasta saptamana la cinematograful “Republica” ruleaza filmul “American beauty”. Este un film interzis minorilor, nominalizat de opt ori la premiile Oscar si are 3 Globuri de Aur.

Filmul este o radiografie a societatii americane de azi. Este o satira la adresa moravurilor omului modern. In centrul atentiei se afla o familie tipic americana, sot, sotie si un copil, care au vila, masina si, bineinteles, datorii financiare. Acestia au in fata viata, o viata care nu le mai spune nimic, nu le mai ofera nimic, doar munca si mirajul proprietatii lucrurilor scumpe. Barbatul se simte un pagubos, e tinut sub papuc de nevasta, iar aceasta, o femeie isterica, impune ordinea in familie aplicand regula “eu aduc bani in casa asta”. Constient de situatie este doar barbatul care simte ca e un ratat, sau mai bine zis “ma simt ca si cum as fi pierdut ceva, dar nu stiu ce”.

La un moment dat, langa casa lor se muta o noua familie, care va afecta foarte mult stilul de viata al acesteia. Sotul se salveaza din aceasta “lume a iadului” prin sport, muzica si droguri, sotia prin adulter, iar fata lor prin indragostirea de baiatul vecinilor.

Filmul are o frumusete aparte, a unei opere de arta, a unui ritual religios pagan, plin de maretie si spaima in acelasi timp. Aduce mult cu frumusetea “Florilor de mucegai” ale lui Arghezi sau cu cea a “Florilor raului” ale lui Baudelaire. Noroi amestecat cu lumina, ce scarbeste si place in acelasi timp. Frumusetea durerii, a chinului unei societati de a se naste din nou, de a cauta si gasi noi valori sau de a reveni la altele vechi, pierdute.

Doar unii oameni descopera frumusetea lucrurilor inconjuratoare. Asta ii ajuta sa traiasca. Faptul e ca exista viata, iar viata e un dar care nu trebuie irosit. “Astazi e prima zi a restului vietii tale”.


...

Am avut ocazia sa vad pe video filmul american "Orasul Nebun", film ce are in rolurile principale pe Dustin Hofman si John Travolta.



Daca Napoleon spunea ca pana de scris este mai ascutita decat sabia si poate face mai multe victime, filmul se inscrie pe aceleasi coordonate, descriind rolul mass-mediei in societatea actuala si mai ales rolul televiziunii, al carei atu principal este imaginea.

Pentru ca un post de televiziune sa aiba audienta trebuie sa vina cu informatii cat mai noi si cu imagini cat mai graitoare despre realitatile cotidiene, traite zilnic de populatie. Faptul ca la un muzeu un paznic (John Travolta) este dat afara datorita lipsei de fonduri nu impresioneaza pe nimeni, dar daca paznicul o ameninta pe directoarea muzeului cu o pusca in incercarea disperata de a-si recapata slujba, aceasta poate deveni un subiect foarte interesant pentru stirile de la postul local de televiziune. Si fiindca un reporter (Dustin Hofman) era intamplator in muzeu in acele momente, pentru el evenimentul capata noi sensuri, fiindca va cauta sa-i dea o amploare cat mai mare, exploatand astfel sentimentele oamenilor, simpatii si antipatii. Si astfel neinsemnatul paznic ajunge vedeta de televiziune. Din greseala paznicul isi raneste grav un fost coleg de munca si reporterul isi ia asupra sa sarcina de a-l salva tesand in jurul lui o aureola a unui om nefericit, victima a societatii. Dar cazul in sine devine foarte interesant, fiindca doreste sa-l preia postul de televiziune nationala. Oamenilor de aici, viata unui simplu paznic de muzeu, nu le spune absolut nimic astfel ca ii vor crea o imagine total opusa.

Paznicul isi da seama in ce situatie se afla si se sinucide. Jocurile actorilor sunt admirabile. John Travolta nu mai este tipul dur, care iese invingator din toate situatiile, ci un om care clacheaza la nivel psihic datorita greutatilor vietii. Dustin Hofman va fi omul fin, bun psiholog, reporter care poate aduce audienta postului de televiziune la care lucreaza. Cunoscator al psihologiei maselor, reuseste sa le influenteze folosindu-se de cele doua instrumente care ii stau la indemana: imaginea si sunetul. Pentru ca unui om ii poti crea o imagine favorabila sau una total opusa incheiem cu urmatorul motto “lumea mass-mediei da viata si omoara”.

...

Al 13-lea razboinic



Incepand cu data de 28 IV la Cinematograful Victoria ruleaza filmul "Al 13-lea razboinic". Titlul incearca sa fie sugestiv in privinta continutului filmului. Intr-adevar, filmul este istoric si prezinta faptele de vitejie ale unor razboinici din tinuturile nordice ale Europei. Ideea lui "al 13-lea", care este adaugat la numarul 12, la un numar oarecum plin si complet duce cu gandul la intamplari si fapte care nu pot fi infaptuite de cei prezenti (care sunt 12), ci ei au nevoie inca de un ajutor, un al 13-lea om, si astfel vor izbandi. Putem sa ne amintim de inca un film cu titlul la fel de sugestiv si anume "Al saselea simt". Acolo, iarasi, pentru ca lucrurile sa intre in fagasul lor normal sau mai bine zis dorit, era nevoie de un om cu inca un simt special adaugat la cele 5 obisnuite naturii umane.

Filmul prezinta amintirile unui tanar print arab (in rolul caruia joaca Antonio Banderas), care este nevoit sa plece din tara sa, ca ambasador in tinuturile nordice ale Europei. In calatoria plina de peripetii se imprieteneste cu un print razboinic nordic. Acestuia ii cere ajutorul un fiu de rege, al carui tinut este masacrat de adeptii unui cult religios foarte sangeros. Pentru a putea fi dat acest ajutor era nevoie de 13 razboinici, cate un om pentru fiecare luna a anului (pentru ei anul avea 13 luni). Al 13-lea razboinic nu trebuia sa fie nordic si printul arab le va oferi ajutorul sau. Cei 13 razboinici sunt pusi sa lupte cu oameni fara frica si foarte sangerosi. In fata unui dusman foarte puternic vor intelege ca "castiga lupta cel care este motivat s-o castige. Cand lupti cu un dusman mai puternic trebuie sa-i distrugi mai intai motivatia sau vointa, pentru ca sa-l invingi".

Cu jertfa, vitejii razboinici vor invinge.

Iata rugaciunea din urma a arabului: "Multumesc lui Allah caci am trait printre oameni care si-au dat viata si si-au varsat sangele, pentru altii, si pentru ca eu sa ajung barbat si un destoinic slujitor al lui".

...

Legenda calaretului fara cap



Cand realitatea nu-i mai inspira, multi regizori de film apeleaza la clasica imaginatie si la ecranizarea unor carti. Este si cazul lui Tim Burton, regizorul filmului "Legenda Calaretului Fara Cap", care este o ecranizare a romanului "Sleepy Holow" al lui Washington Irving. Pentru a da viata personajelor, Tim Burton apeleaza la Johnny Depp si la Christina Ricci, actori care vor juca in rolurile principale din film. In secolul al XV-lea, intr-o comunitate olandeza din "Lumea Noua", apare un fenomen ciudat, care da fiori tuturor locuitorilor tinutului. Un fost mercenar neamt, care lua parte la batalii numai de dragul lor si caruia ii placea sa omoare oamenii prin decapitare, ucis de dusmanii pe care si-i facuse, va reveni printre cei vii, fara cap, si va ucide, aparent la intamplare, oameni ai tinutului. Un politist venit de la New York (Johnny Depp) impreuna cu o frumoasa locuitoare a comunitatii (Christina Ricci) va descalci incetul cu incetul firul crimelor pentru a ajunge la persoana care sta in spatele lor. Ca in toate aceste filme, personajul ce apeleaza la fortele spirituale ale Raului pentru a-si pune in practica planurile, este pana la urma ucis si Raul dezlantuit nu pleaca decat dupa ce i se plateste un pret din lumea celor vii. Filmul are o vizibila tenta horror, cu rostogoliri de capete vii si sange, iar fundalul sonor folosit nu este muzica, ci tropotul si nechezatul calului calarit de calaretul fara cap. In astfel de momente efectele vizuale isi spun pe deplin cuvantul, ceturile vinetii sporind panica victimelor. Filmul cred ca este destul de slab, in sesnsul ca, in afara efectelor vizuale si sonore si a jocului ochilor, altceva nu prea avem ce vedea sau intelege.

...

Infernul

O ecranizare americana ce respecta o anume reteta potrivita si pe masura celor ce se dau in vant dupa duritate si scene de arte martiale.

Apropierea de locul actiunii o vom face etapizat, iata o zona desertica in America, traversata de o autostrada. Apoi cateva asezari cu locuinte putine. Deasupra fortele armate aeriene isi fac antrenamentul de zbor. La sol, doua clanuri de traficanti de droguri “isi mentin antrenamentul” purtand un razboi comercial, bineinteles ca teribil si, in acelasi timp, terorizand contribuabilii onesti ai acelor asezari. Mai aproape, intr-un un mic restaurant, servea clientii o tanara draguta, fara prieteni. Ce lipseste acestui decor? Un fost mercenar



(Jean Claude van Damme) chinuit de zvacnirile de constiinta legate de faptul de a fi omorat prea multi oameni. Ce mai lipseste? Motivatia initiala care il aduce in oras pe “maestrul martial”, sinuciderea, caci aceasta motivatie se evaporeaza pentru altele: stapanirea celor doua bande de traficanti, casatoria cu tanara ospatarita.

Restul fimului este plin de focuri de arma si scene de carate.

Probabil ca atunci cand a intitulat filmul "Infernul", regizorul s-a gandit la zona torida in care se petrece actiunea filmului. In rest...

...

The Insider



Filmul a avut sapte nominalizari la premiul Oscar, dintre care: cel mai bun film, cel mai bun scenariu, cea mai buna regie si cel mai bun actor (Russel Crows).

Actiunea se petrece in SUA in anii '90. Un eminent doctor in chimie (Russel Crows) care a lucrat la un concern de tigarete este dat afara din serviciu pentru ca nu a vrut sa foloseasca la prepararea tutunului substante care ar fi creat dependenta fata de acesta, ca si in cazul drogurilor. Totodata, este pus sa semneze un contract prin care se obliga sa nu divulge nici un secret din firma. Concernul se obliga prin contract sa-i plateasca notele de plata la casa, masina si asigurarile de sanatate. Dar constiinta care l-a indemnat sa demisioneze, acum il indeamna sa divulge secretul prepararii tutunului - dependent. In urma acestei decizii i se vor sista toate platile si, in plus, se va mai adauga si divortul cerut de sotie, care va pleca impreuna cu cele doua fetite.

Doctorul este sustinut in actiunea lui de un redactor (Al Pacino) la un post de televiziune, care se va zbate pentru a face public un interviu realizat cu el. In interviu este inregistrat si secretul, dar redactorul isi pierde si el slujba.

Filmul este o drama a zilelor noastre, in care oamenii sunt dependenti de un loc de munca, de un sistem care nu lasa libertatea de decizie datorita intrebarilor: "de unde o sa mai am bani?", "unde o sa invete copiii, ce perspective o sa aiba?"

...

Inscenarea



Actiunea filmului se petrece in anii '90 in SUA, in timpul unei campanii electorale pentru alegerea presedintelui. La presedintie va candida si presedintele existent, care insa este acuzat de agresiune sexuala.

Un agent al actualului presedinte (Robert de Niro) apeleaza la un producator de filme (Dustin Hofman) pentru a inscena un razboi pe care sa-l transmita prin televiziune publicului elector, pentru a-i distrage atentia de la acuzatiile aduse presedintelui. Producatorul, caruia ii era necaz, filmele sale luasera multe Oscaruri, dar pentru producatori nu s-a acordat acest premiu si deci, nu i s-au recunoscut meritele, va folosi cei mai buni specialisti in domeniu pentru a inscena un razboi cu Albania, in care contributia presedintelui SUA pentru salvarea natiunii este bineinteles vitala.

Intrebarile pe care si le-a pus producatorul in timpul turnarii scenelor de film au fost de genul: Cum am putea abate atentia publicului de la acuzele aduse presedintelui? Cum cred oamenii de azi ca ar fi un razboi? Ce muzica ar trebui folosita pentru a induce sentimente de patriotism? Ce fel de spectacole vrea publicul? si au asigurat credibilitate scenariului.

In final, presedintele este reales, dar un prezentator TV desconspira faptul ca imaginea electorala a unui candidat la presedintie este construita de mass-media. Acest lucru il revolta pe producator care vrea sa-si faca cunoscute meritele sale artistice in "simularea razboiului". Ori acest lucru nu se va intampla fiindca va fi omorat de oamenii celui pe care l-a ajutat sa castige alegerile.

Jocul actorilor este destul de simplu si numai numele mari ii dau prestanta. Ideea prezentata insa, este foarte interesanta: multe lucruri din cele pe care le aflam despre "mai marii" nostri sunt de fapt numai imaginea creata de mass-media, fara un suport real.

...

Pisica Alba, Pisica Neagra



In aceasta saptamana, in Iasi, la cinematograful Republica ruleaza un film in regia lui Emir Kusturika, numit "Pisica alba, pisica neagra". Filmul este o comedie ce prezinta viata unor tigani din Bulgaria.

Comedia incearca sa ne dea o buna dispozitie prin afisarea si satirizarea visului a foarte multi oameni si anume parvenirea, imbogatirea peste noapte, fara munca. Pentru ca acest lucru ar face posibila o viata numai cu distractii: femei, bautura, droguri si lautari (seamana foarte mult cu raiul pe care-l dorea Ivan Turbinca, al lui Ion Creanga).

Filmul este balcanic pana in maduva oaselor, cu muzica lautareasca, tigani, si neseriozitate. Comicul lui Kusturika este bazat pe mult dinamism si pentru acest lucru se foloseste de muzica balcanica. Merita de vazut si de luat aminte...

...

RONIN



La cinematografele iesene a fost reluata difuzarea filmului „RONIN”, care il are ca protagonist in rolul principal pe Robert de Niro.

Filmul descrie modul de actiune al unui angajat CIA (alias Robert de Niro) care incearca sa rapeasca un geamantan impreuna cu un grup de camarazi. Dar mobilul ascuns al agentului este gasirea si anihilarea unui foarte mare terorist irlandez care impiedica gasirea unei solutii pasnice in conflictul religios din Irlanda.

In timpul unei perioade de convalescenta (dupa ce fusese ranit si se operase singur, extragandu-si un glonte din organism) pentru ca nimeni din preajma lui nu stia cine este cu adevarat si pentru cine lucreaza i se spune povestea unor samurai, deveniti ronini, care dupa cativa ani de pribegie ca si ronini isi razbuna conducatorul. Unul dintre ei isi va pune capat zilelor pentru ca scopul vietii lui (lupta si razbunarea) fusese atins. Dar modelul lui n-a fost urmat de ronin-ul nostru decat in partea tenacitatii luptei.

Filmul nu este lipsit de efecte speciale si de episoade cu focuri de arma si curse primejdioase cu masini. Din nou Robert de Niro joaca magistral dand viata si forma nu numai personajului interpretat, ci intregului film.

...

Matrix



Secolul XXI. Din superba civilizatie umana n-au mai ramas decat amintirile... si iluziile. Pentru ca odata un om a inventat o Matrice in care oamenii pot intra numai prin intermediul mintii. Aici ei pot avea aceleasi trairi ca si in lumea reala, deosebirea constand in participarea numai cu mintea pentru ca trupul ramanea undeva inchis intr-un spatiu limitat. Inventatorul Matricei a vrut sa demonstreze faptul ca oamenii pot foarte bine trai intr-o lume proprie, a gandurilor lor, fara sa aiba contacte cu lumea reala.

Insa vor aparea probleme, atunci cand masinile pe care le foloseau oamenii, datorita inteligentei proprii, vor prelua controlul Matriciei si oamenii vor cadea in capcana propriilor lor inventii. Ei vor fi folositi de masini ca baterii pentru alimentarea acestora cu energie, deoarece corpul uman, viu, emite o anumita cantitate de energie. Astfel, din inventatori, oamenii ajung prizonieri, inconstienti de conditia lor pentru ca masinile le asigura o lume virtuala in care ei cred ca traiesc cu adevarat.

Dar sunt cativa oameni care stiu acest lucru si nu sunt sub controlul masinilor. Interesul lor este sa lupte pentru ca toti oamenii sa constientizeze acest lucru. Si a existat o profetie cum ca va veni un Ales, care va salva oamenii de Matrice.

Acesta vine in persoana lui Keanu Reeves si este initiat in puterile gandului care-l vor ajuta sa invinga masinile. Tehnologia existenta le va permite temerarilor luptatori pentru libertate sa invete rapid foarte multe lucruri (de exemplu arte martiale). De asemenea, vor invata treptat cum sa se slujeasca de puterea gandului pentru a se elibera de complexe si pentru a valorifica mai bine mintea umana.

In final, asa cum era de asteptat, oamenii vor invinge masinile si vor aduce din nou scumpa libertate pe planeta.

Un film bun pentru mentalitatea acestui sfarsit de mileniu, cand intrebari de genul: „Nu cumva oamenii sunt mici piese intr-un joc coordonat de Altcineva caruia nu-i pasa de ei?” sau „Care lume este reala, cea a simturilor sau cea a mintii?” isi gasesc raspunsuri care de care mai ciudate si mai captivante, dar nu tot atat de credibile.

Filmul a fost distins anul acesta cu 4 premii Oscar.

...

Gladiatorul



Acest film ne ofera ocazia sa ne intalnim cu istoria, sa ne intalnim cu o lume apusa, dar ramasa in gandirea noastra prin valorile si nonvalorile ei, prin maretia si decaderea ei.

Avem ocazia sa ne intalnim cu imperiul Roman, cu Roma imperatorilor, intr-o perioada de glorie militara, dar de decadere morala, resimtita dureros de imparatul filosof Marc Aureliu. In finele vietii, pentru a salva imperiul, acesta alege ca succesor al sau pe generalul Maximus (rol interpretat de Russel Crowe), in defavoarea fiului sa Commodus, primul diferentiindu-se de al doilea prin calitatile sale morale.

Solutia inopinanta si care trebuia pusa in practica de Generalul Maximus era transformarea Romei in Republica condusa de Senat. Dar n-a fost asa, fiindca Commodus isi ucide tatal si devenit imparat il condamna la moarte pe Maximus.

Generalul scapa cu viata, insa devine sclav si apoi gladiator, ajungand sa lupte in vestitul Coloseum din Roma. Aici il sfideaza pe imparat, provocandu-l la duel in Coloseum. Imparatul pentru a-si asigura victoria, il raneste inainte de a intra in arena, dar totusi, in arena cel care a fost general al Romei il omoara pe imparat, dar moare si el datorita ranii. Conducerea Romei va fi preluata de Senat.

Merita retinute cateva fraze pentru a cugeta la ele: “faptele din aceasta viata isi au ecoul in eternitate”, “fiindca moartea e necrutatoare, sunt oameni care o privesc in fata, fara frica.”, “defectele tale ca fiu sunt esecurile mele ca tata”, “merita Roma moartea unui om bun, demonstrati-ne ca da”

Filmul cred ca s-a vrut o superproductie si a ravnit la cateva Oscaruri. Din cate stiu eu nu a reusit nici un nici alta, actiunea nefiind destul de complexa, cu un final usor de prevazut si un erou usor de caracterizat.

Foarte bine a fost interpretat rolul lui Commodus.

...

X MEN




Imaginatia oamenilor este fascinanta. Din antichitate avem mitologii cu zei si cu oameni. Astazi ele sunt povesti pentru copii. Dar depasirea limitelor umanului a stimulat mereu, generatie de generatie, gandirea si imaginatia. Poate si de aceea suntem cu progresul stiintific undeva departe. Inainte, subiectele de film erau imprumutate din realitate. Astazi, se pare ca realitatea are voie sa se inspire din filme care vor sa anticipeze realizarile sau nerealizarile omenirii.

Filmul X MEN propune o umanitate care, in virtutea legilor lui Darwin, trebuie sa evolueze si cine nu accepta acest lucru este amenintat cu disparitia. Urmatoarea treapta a evolutiei pentru om ar fi mutantii cu puteri supraomenesti. Acestia fiind la inceput in minoritate se vor organiza in doua tabere: una care sa puna stapanire pe pamant si alta care sa apere oamenii impotriva primei tabere. Pana la urma, asa cum se termina orice poveste cu zmei si feti-frumosi, mutantii buni ii vor invinge pe cei rai si umanitatea va rasufla usurata, caci mereu se gasesc mantuitori care s-o ajute si ea isi poate vedea linistita de visele sale.

Asa deci, unul din mesajele filmului este ca putem sa ne vedem linistiti de visurile si pasiunile noastre si, daca pe cerul nostru va aparea vreun nor, imediat va veni cate un mesia sau macar un profet nu sa ne trezeasca, ci sa vegheze asupra somnului nostru. Somn usor. Multumim regizorului pentru urare.

Niciun comentariu: