The Salt Street Journal nr. 7 (30 mai 1999)

nr. 7 - 30 mai 1999
~ editat la Iasi ~
~ apare in fiecare duminica dimineata ~
"Voi sunteti sarea pamantului" (Matei 5:13)

Sumar: editorial, prima stire, cuvantul, cugetari privind Evanghelia dupa Matei, dictionarul teologic, raftul de carti, mcc, reflectii culturale, miezonoptica, un bob de sare, un alt bob de sare, viata crestina, sunt tanar, nota, curier, actualitatea, posta redactiei

Eduard Orasanu



Editorial

Sa privim putin inspre noi, sa analizam si sa luminam faptele despre aceasta revista. S-a incercat folosirea unui limbaj bogat si natural. S-a respectat libertatea de exprimare in limitele bunului simt si nu s-a ezitat in fata dreptului de a informa. Prin creativitate si consecventa s-au faurit rubrici permanente si diferite in continutul lor. Nu au lipsit stangaciile, balbaiala si greselile.

Acum sa schimbam unghiul si vom vedea: numarul de adrese la care trimitem revista a ajuns aproape de 300. Cei care si-au exprimat refuzul in a o primi sunt 5. Patruzeci de cititori au scris pe marginea celor sase numere publicate. Cititorii sunt de peste tot. S-a criticat "Dictionarul teologic", ca fiind prea "subtire" si evident facut de un "nespecialist". S-a pus sub semnul intrebarii rubrica "MCC" si din acel punct s-a nascut dezbaterea PRO si CONTRA. S-a apreciat articolul "A fi sau a nu fi...", din rubrica Cuvantul. Povestea din editorialul cu Nr. 3 (Artistul) a starnit pasiune si reactii. Prima stire (in exclusivitate) de la Mingir a starnit atentia unei fundatii pentru apararea drepturilor omului si o alta revista crestina ne-a cerut dreptul de a o publica.

Inca putin schimbat unghiul, ce vedem: revista circula fara sa o controlam, cineva a primit-o de sase ori de la sase persoane diferite, si mai multe persoane din Romania o primesc din America. Si desi are circulatia aceasta cineva ne-a intrebat: Cine suntem? Am mai fost intrebati si am raspuns personal, dar acest mesaj are ceva aparte: "Daca sunteti "nimeni", nu trimiteti "nimic!"

Redactia este formata din sase persoane, patru dintre noi sunt membri ai Bisericii Crestine Baptise Nr. 1 din Iasi (Sararie 32). Patru din cei sase nu au implinit inca varsta de 20 de ani, unul i-a implinit, iar ultimul are 31 de ani; trei studenti (informatica, automatizari - calculatoare si psihologie), doi elevi (unul la profil uman si celalalt la profil tipografie) in clasa a XII-a si un electrician.

Din punct de vedere al motivatiilor spirituale avem urmatoarele raspunsuri: dorim sa cream in jurul strazii Sararie o anumita stare de spirit pozitiva si creatoare (de idei, concepte, etc). Dorim sa aratam ca tinerii evanghelici din Romania au acces la cultura, fac cultura si promoveaza cultura. Dorim sa motivam pe cei din jurul nostru sa foloseasca un limbaj limpede, bogat si natural. Dorim sa reimprospatam cateva adevaruri fundamentale despre Dumnezeu. Noi respectam crezurile comunitatii baptiste, dar si crezul fundamentat in sec. III la Niceea (Cred intr-unul Dumnezeu ...)


(Universitatea "Alexandru Ioan Cuza - Iasi. Foto: Nicu Cotovanu)

Prima stire

Am primit din Republica Moldova un material cu un continut tulburator. Desi nu il putem verifica, noi il consideram de buna credinta. Prin publicarea lui nu vrem sa atacam Biserica Ortodoxa, ci doar unele persoane ce au un comportament "mai putin ortodox"

"Eu, Ion Cucer, originar din satul Zahareuca, raionul Telenesti, in luna septembrie 1998, venind de la lucru, de la curatit via, impreuna cu fratii Vlad Lujan si Vladimir Samagai am trecut pe la tabara de odihna din Zahareuca, pentru ca fratele Vlad sa-si ia hainele care i-au ramas acolo. Dar tabara din Zahareuca a fost luata in arenda de manastirea de la Chistelita. Staretul manastirii este parintele Micandru. Cand am ajuns acolo, Vladimir s-a intalnit cu un baiat cu care facuse armata. El era acolo in calitate de student. Erau mai multi baieti la invatatura: care pentru dascal, care pentru preot. Stand de vorba cu baiatul acela s-au mai apropiat si alti baieti. Cam peste vreo zece minute l-am vazut pe preotul Micandru venind spre noi. El s-a uitat rau la mine, apoi a ferit crucea intr-o parte si mi-a tras o palma de m-a rasturnat. Eu l-am intrebat din ce cauza m-a lovit, iar el a scos PISTOLUL. Vlad si Vladimir cand au vazut ce-i socoteala, au luat-o la fuga, iar preotul a tras in urma lor. Eu cand am vazut ca-i arma adevarata m-am speriat si m-am ascuns printre baieti. Dupa aceea preotul a urcat in microbuz si a pornit in cautarea baietilor, dar nu i-a mai gasit pentru ca acestia s-au ascuns prin papusoi (porumb). Preotul nu a lasat evenimentul acesta asa... A scris un articol la "Moldova Suverana", precum ca a fost atacat de niste pocaiti care au inceput sa-i smulga barba si sa-si bata joc de el. Acesta nu este unicul caz cand preotul Micandru foloseste arma de foc. A mai impuscat in satul Hiriseni, si aceasta chiar in biserica".

(mesajul a fost trimis de Simion Placinta, Chisinau)

M. P.



Cuvantul
randuri nelinistitoare

Noi

Noi, tinerii crestini de azi, avem de indeplinit o serie de indatoriri fata de noi insine si fata de generatia care va urma dupa noi. Avem datoria de a schimba partile negative ale "sfintei traditii" pe care am mostenit-o de la inaintasii nostri: incultura, placerea de a ne complace in mediocritate, vulgaritatea etc. Noi suntem chemati la a fi instruiti, educati, a nu fi superficiali, a renunta la ingustimea lipsita de logica si argumente biblice.

Generatiile anterioare au avut cate un ideal, in afara de acela de a fi ca Hristos, ideal pe care si l-au infaptuit: generatia anilor '16 -'18 au avut ca ideal infaptuirea Unirii si au relizat-o; generatia anilor '30, formata de Nae Ionescu sau asa numita "generatie Eliade", si-a propus sa formeze o cultura solida si valoroasa, scop care a fost atins; generatia anilor '46 - '89 si-a propus sa supravietuiasca sistemului comunist si sa-l inlature, si a reusit.

Noi, generatia anilor '90 (generatia PRO) ce ideal avem cu privire la societatea in care traim? Generatiile anterioare aveau o calitate care, noua, ne lipseste si anume solidaritatea.

Cand oare vom sti sa fim solidari si cand vom sti sa avem un ideal al nostru? Unii vor spune poate ca, in conditiile in care traim, tranzitie etc., nu ne mai putem permite luxul de a avea idealuri; suntem o generatie de sacrificiu. Privind in istorie la generatiile enumerate anterior, vom observa ca si ele au fost generatii de sacrificiu: generatia interbelica s-a confruntat cu starea de criza (1933-1940), generatia din timpul celui de al doilea razboi mondial si de dupa razboi a trebuit sa suporte aceleasi greutati si cu toate acestea au mers inainte. Nu vad de ce noi nu am putea face la fel.

"Capacitatea intelectuala nu scade de la o generatie la alta" , spunea Petre Tutea. Asa ca daca dorim sa avem un ideal si sa-l realizam trebuie sa VREM si sa FACEM ...

Danut Jemna



Cugetari privind Evanghelia dupa Matei (I)

Ne apropiem de Evanghelie constienti de faptul ca pentru crestini ea reprezinta cuvantul scris al lui Dumnezeu. Cu aceasta afirmatie ne plasam in fata unei realitati si, in acelas timp, a unei dificultati. Ne aflam in fata cuvantului scris al lui Dumnezeu, ca o realitate divino-umana, ca o expresie, o contributie, o intalnire a lui Dumnezeu cu omul. Dificultatea este data tocmai de modul in care se prezinta aceasta realitate: este cuvantul lui Dumnezeu, dar exprimat, comunicat si formalizat in termenii omului (intr-o forma scrisa conditionata istoric si cultural).I n acelasi timp, trebuie afirmat ca Adevarul, cuvantul lui Dumnezeu este o persoana, care nu va putea fi niciodata epuizat si exprimat in termenii omului, cu atat mai putin in Cuvantul scris. Atunci care este rostul Evangheliei, a Cuvantului scris?

Cuvantul scris (Scriptura, Evanghelia) este expresia unei realitati pe care Dumnezeu a savarsit-o si o savarseste pe Pamant, pentru om si impreuna cu omul. Este vorba de un proces care a fost deschis de un act deosebit al lui Dumnezeu, care pentru minte este nebunie, scandal, contradictie. Actul deosebit la care ne referim este intruparea lui Dumnezeu. Dumnezeu se face om, traieste ca om, moare pentru om, si invie pentru om, ca om. Aici avem, pe scurt, tot continutul Evangheliei. Deci spuneam ca prin acest act s-a deschis un proces lung si greu care-si va gasi o finalitate in "ziua de apoi", privita ca o dimensiune a existentei noastre in viitor. Este vorba de procesul mantuirii lumii care se realizeaza datorita pogorarii lui Dumnezeu in lume.
(va urma)


(textul acesta se poate citi integral in "Danut Jemna" - Cugetari privind Evanghelia dupa Matei)

Dictionarul Teologic

Despre Sfanta Treime

"Atributele divine se leaga de natura comuna: intelepciunea, vointa, bunatatea, iubirea, pacea privesc cele trei ipostasuri impreuna si nu le pot diferentia. Nu putem desemna in mod absolut fiecare ipostas, dandu-i un nume divin. Singura cale de a deosebi ipostasurile este de a preciza relatiile dintre ele si, in special, relatia lor cu izvorul comun al dumnezeirii, cu izvorul dumnezeiesc al Tatalui. A nu fi procreat, a fi procreat, a purcede = Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Tatal Cel fara de inceput nu este nici Fiul si nici Duhul Sfant, Ca Fiul Cel nascut nu este nici Duhul Sfant si nici Tatal, Ca Duhul care purcede de la Tatal (si de la Fiul) nu este nici Tatal si nici Fiul. Nasterea Fiului si purcederea Duhului sunt "simultane" din vesnicii. Vointa nu desparte persoanele divine, puterea nu le separa. Pe scurt, dumnezeirea nu este impartita intre cei care participa la ea. Dumnezeu este prin natura Sa, Tata, Fiu si Duh Sfant."
(Grigorie de Nazianz)

"Cele trei ipostase supradumnezeiesti ale Sfintei Dumnezeiri sunt de aceeasi fiinta. Numai Tatal este nenascut, caci nu are existenta de la o alta ipostasa. Numai Fiul este nascut, caci s-a nascut fara de inceput si in afara de timp din fiinta Tatalui. Numai Duhul Sfant purcede din fiinta Tatalui, nu prin nastere ci prin purcedere. Dar modul nasterii si al purcederii este nepatruns de minte. Tatal exista deodata cu Fiul lui, Unul nascut, care din el s-a nascut, in afara de timp, fara de stricaciune, impasibil si incomprehensibil. Cum, numai Dumnezeul tuturor lucrurilor stie. Fiul se naste din Tatal, fara sa se desparta deloc de el, ci este pururea cu el, totusi are o ipostasa proprie, diferita de ipostasa Tatalui. Se numeste "Unul nascut", pentru ca singur el s-a nascut intr-un chip unic din unicul Tata. Caci nici o alta nastere nu se aseamana cu nasterea Fiului lui Dumnezeu si nici nu este alt Fiu al lui Dumnezeu. Chiar daca Sfantul Duh purcede din Tatal, nu insa in chip de nastere, ci in chip de purcedere. Aceasta este alt mod de existenta necuprins de minte."
(Ioan Damaschin)

Dumnezeu este atat Unime cat si Treime, iar "diferenta" dintre Ipostase este:

Tatal = NENASTERE (NENASCUT, NECAUZAT)
Fiul = NASTERE (NASCUT)
Duhul Sfant = PURCEDERE (PURCES)


Eduard Orasanu



Raftul de carti

Kahlil Gibran - "Profetul"

Un poem la care autorul a lucrat cu migala si rabdare vreme de doua decenii. Fiecare cuvant, gand si metafora a fost bine cantarit si asezat cu grija si cu sfiala in pagina. Textul este o armonie si o muzica, o simfonie in care se aude ritmul oriental, respiratia occidentala. Textul nu dezamageste, dimpotriva invita la meditatie si odihna. El cheama la a te parasi pe tine, pentru a te regasi mai pur si mai bogat. Textul este inepuizabil in sensuri, incepand de la rostul ganditorului in cetate, despartirea de tot, pentru aflarea altui tot. Profetul nu paraseste cetatea fara sa semene din roadele si semintele gandurilor sale. Profetul asteapta o corabie, el zaboveste, dar e pe picior de plecare. Profetul are sens doar in perspectiva calatoriei, dar nu orice calator este un profet. Iar cetatea descopera profetul doar in ultima clipa, in pragul despartirii. Valoram pe cineva doar in clipa in care-l pierdem.

Citat din carte:

"Atunci Almitra zise: "Vorbeste-ne despre Iubire" Iar el isi inalta capul privind multimea si o tacere adanca pogori peste toti. Apoi cu o voce mare, incepu:
"Cand iubirea va face semn, urmati-i indemnul,
Chiar daca drumurile-i sunt grele si prapastioase,
Si cand aripile-i va cuprind, supuneti-va ei,
Chiar daca sabia-i ascunsa in penaju-i v-ar putea rani,
Iar cand va vorbeste dati-i crezare,
Chiar daca vocea-i ar putea sa va sfarme visurile,
asemenea vantului din miazanoapte care va pustieste gradinile.
Fiindca, precum iubirea va incununa,
ea trebuie sa va si crucifice.
Precum va face sa cresteti
ea trebuie sa va si reteze uscaciunile.
Precum ea se ridica pana la inaltimea voastra,
alintandu-va ramurile cele mai fragile care freamata in lumina soarelui,
Tot la fel va razbate pana la adancul radacinilor voastre,
zdruncinand inclestarea lor cu pamantul.
Asemeni snopilor de grau ea va secera.
Va treiera pentru a va descoji.
Va vantura spre a va curata de pleava.
Va macina pana la inalbirea fainii.
Va framanta pana ajungeti foarte supusi,
Ca apoi sa va harazeasca focului sau,
si sa puteti deveni painea sfanta la ospatul divin"

Eugen Eremia



Muzica Crestina Contemporana

Va salut pe toti, iubitori ai muzicii!

In numarul acesta va voi prezenta ceva cu totul si cu totul special. Este vorba de muzica PRAISE AND WORSHIP (lauda si inchinare). Este un gen de muzica deosebit, deoarece acesta se intalneste numai in muzica crestina. Muzica de lauda si inchinare exista din cele mai vechi timpuri. Ea exprima adoratia si dragostea omului pentru Creatorul sau. Unul dintre principalii promotori ai acestei muzici a fost regele David. Psalmii reflecta in cuvinte o mica parte din ceea ce David facea cu intrumentele si intelepciunea pe care o avea. La sfarsitul celui de al doielea mileniu, dupa ce Hristos a platit pretul rascumpararii pentru noi, muzica de lauda si inchinarea este promovata de biserici din lumea intreaga. Unii dintre cei mai mari producatori de muzica destinata pentru lauda si inchinare sunt Hosana Music si Integrity Music. De-a lungul timpului aceste case producatoare au scos sute de casete si CD-uri in care diferiti inchinatori Ii aduc lauda lui Dumnezeu. Cred ca lucrarile lor sunt de un real folos pentru crestini si o cantare noua adusa spre lauda lui Dumnezeu.


(recomandam a se vedea "Eugen Eremia - Galeriile de muzica crestina contemporana")

Miezonoptica
"Fiecare are dreptul la banalitatile lui!"

Doamne! Te-am aflat, nu te voi lasa sa pleci, Spune-mi, te rog, unde locuiesti? "Vino si vezi."
"Vino si vezi", asa striga si omul care mi-a spus: "Slefuire si credinta. Solid si vrednic, valoros si adevarat, ceea ce crezi te tine echilibrat, la suprafata, te protejeaza de capcanele drumului serpuit si amarui; te fereste de ametitoare abisuri. Cuvantul, litera, ideea sunt pietre pretioase ce slefuiesc convingeri si trairi. Exista un timp al formarii convingerilor, si un timp al confirmarii lor. Nu te opri din procesul innoirii mintii, nu te teme de examenul alegerii. Pentru ca a crede nu insemna a supravietui, a crede insemna a dainui! Slefuire si credinta. (Eduard Orasanu)

Dan Gheorghiu

Reflectii culturale
CONSIDERATII ASUPRA CAII DE REVITALIZARE A CONCEPTULUI DE CULTURA

"Dar cine lucreaza dupa adevar, vine la lumina." (Ioan 3:21)

I

Iata, gratie unui Har divin, acum zece ani am trait realitatea sperantei implinite - intrarea in noua ordine istorica a tarii. In planul culturii este bine sa avem totusi inaintea ochilor mintii, ca invatatura din suferinta ce nu trebuie uitata si nici repetata vreodata, si anume, jalnica stare de degradare si de depersonalizare a conceptului de cultura la care se ajunsese datorita "bunavointei", mai exact, scopului expres al fostului regim. Nu ma refer aici la acele segmente particulare, asa-zis favorizate si prin aceasta mai fericite ale culturii, precum stiintele exacte, desi nici ele n-au avut mai putin de suferit, fie macar si indirect, datorita, printre altele, politicii dezastruoase a tirajului aproape unilateral directionat, ori a descendentei politice a unor autori, inclusiv dintre cei mentionati in referinte si bibliografii. Istoria scandaloasa a "Dictionar-ului Scriitorilor Romani" definitivat inca din 1982, dar aparut abia dupa zece ani, la Editura Fundatiei Culturale Romane, vol. I (lit. A - C) si in sfarsit vol. II (lit. D-L) in 1998 la aceeasi editura, este tipica consecintelor amintite. Starea aceasta era expresia unei politici de fapt de deculturalizare intensiva, exercitata prin pervertirea interpretativa ori sugrumarea sistematica a adevaratelor valori reprezentative ale spiritualitatii neamului romanesc, care "incomodau", ori, in cel mai bun caz, prin exilarea lor spre Apus - din fericire insa, niciodata cu succes in afara granitelor constiintei noastre nationale.
(va urma)

Alina Simion



Un bob de sare

Exista o diferenta intre "a tacea" si "a sti sa taci"? A sti sa taci presupune intelepciune, chibzuiala si smerenie. A sti sa taci acorda sansa de a evita minciuna, dar "a tacea" ofera nesansa de a omite Adevarul. Si atunci cum incepe si cand sfarseste drumul ce nu are cale de mijloc intre sansa si nesansa, intre minciuna si adevar ?

Sabina Dodan



Un alt bob de sare

Caut in nori, pasesc pe stele si nu gasesc nimic...
Privesc la soare, mangai o raza, gasesc raceala...
Deschid o fereastra, mangai o floare, gasesc doar pace...
Traiesc pentru ziua de ieri si sper,
Sufar pentru viitor si cred in trecut,
Iubesc o speranta:
Poate de-a-L vedea pe Dumnezeu,
Poate de-a crede in El,
Poate de-a fi mantuita !

Galia Eremia

Viata Crestina
Marturia
LINSTEA SI SUNETELE (II)

Unii dintre noi nu au ce sa spuna celor necredinciosi, fiindca "nici nu stiu" despre existenta lor. Nu stim ce sa le spunem, caci doar cu fratii discutam "serios si cu dragoste". Teama. Nu vorbim, deoarece ne e teama. Daca ma intreaba si nu voi sti sa-i raspund? Dar daca ma vor confrunta, ce ma fac? Sa vorbim despre ceea ce cunoastem, ceea ce traim si ceea ce s-a dovedit vrednic in viata noastra. "Comoara." Confortul ne poate mangaia astfel incat sa nu mai auzim glasul eternitatii. In Apocalipsa 2:4,5 scrie: "Dar ce am impotriva ta, este ca ti-ai parasit dragostea dintai. Adu-ti dar aminte de unde ai cazut; pocaieste-te, si intoarce-te la faptele tale dintai. Altfel, voi veni la tine si-ti voi lua sfesnicul din locul lui, daca nu te pocaiesti.", iar acest text, despre noi vorbeste. Prin urmare, aminteste-ti cine ai fost si ce s-a intamplat dupa ce ai venit la Cristos. Ai cunoscut apropierea adevarata (partasia), poti infrunta teama, te poti raporta cu intelepciune la a AVEA. Vegheaza! Nu te ascunde in spatele imprejurarilor sau a oamenilor. Nu uita, pentru pacatele tale vei raspunde numai tu! Actioneaza! De ce taci? Vorbeste iarasi despre Isus. Primii crestini nu au tacut, dimpotriva, au vestit cu putere Evanghelia ce a putut ajunge si la noi astazi. Sa ne dezbracam de tacere!

Ionut Apostu



Sunt Tanar

V-ati gandit vreodata de ce tineretea cunoaste deznadejdea?

Atarn... Atarn in Necunoscut, atarn in Abis, atarn in Absolut... Simt ca firul se lasa tot mai mult sub greutatea propriilor mele rele. Ma zbat intre Adevar si Minciuna, intre Real si Ireal, intre a Sti si a Cunoaste, intre Putinta si Neputinta, intre Spirit si Trup, intre VIATA si MOARTE. De ce, Doamne? Mi-e frica, nu cumva mana Celui Prea Bun sa nu oboseasca si sa nu scape firul de care atarn... Mi-e teama, nu cumva mana Celui Ocrotitor sa ma scape, sa ma alunge si sa nu ma mai primeasca, iar firul de care atarn sa nu-l mai pot gasi... Mi-e frica, nu cumva mana Celui Vesnic sa nu-mi daruiasca vesnicia... Trebuie neaparat sa urc, sa inving teama si frica. Sa urc si sa ma adapostesc in Bunatate, Ocrotire si Viata. Dar de ce este atat de greu sa urc si sa gasesc siguranta in mana Ta? Atarn... Atarn in Nepasare, atarn in Poveri, atarn in Umilinta... Simt ca firul se lasa tot mai jos si toate acestea sunt si ale mele, dar le primesc si de la altii. Ma zbat intre Puritate si Intinare, intre Profunzime si Goliciune, intre Smerenie si Mandrie, intre Trup si alt Trup, intre VIATA si MOARTE. De ce, Doamne? Mi-e frica, nu cumva mana Celui ce m-a creat sa ma izgoneasca, iar firul acesta sa ma sugrume... Mi-e teama, nu cumva mana Celui Rasplatitor sa ma dezmosteneasca, iar firul acesta sa fie singura mea avere... Mi-e frica, nu cumva mana Celui Viu sa ma lase mort, iar firul acesta sa se piarda alaturi de mine. Trebuie neaparat sa urc, sa inving teama si frica. Sa urc si sa ma adapostesc in Creator, in Rasplatire si Inviere. Dar de ce este atat de greu sa urc si sa fiu in siguranta in mana Ta?

Epilog-metafora : Este bine sa atarni, dar nu uita ca riscul si-l asuma si fluturii care mor cand descopera o taina!

Nota: Actualele reguli ortogragfice ale limbii romane:

1.. forma conjugata la persoana I-a sg. si a III-a pl. a verbului "a fi" devine sunt (eu sunt, ei sunt);
2.. vocala i aflata in interiorul cuvantului (ca in cuvantul "gindire", "cintec") se scrie cu i din a ("gandire", "cantec");
3.. aceeasi vocala aflata la inceputul sau sfarsitul cuvantului ramane neschimbata (a imbina, a incerca; a hotari, a cobori)
4.. cand un cuvant este compus, in care al doilea incepe cu vocala mentionata, acesta isi va pastra forma mentionata la pct. 3 ("neimblanzit", "reintoarcere") – Dan Gheorghiu

Curier & Posta redactiei

Am primit la redactie:

"Stimata redactie,

Primesc aceasta revista de cateva saptamani si nu stiu exact care poate fi implicarea mea in realizarea acestui material. Cred in puterea informatiei si mai ales cred ca poate fi o modalitate binevenita pentru raspandirea Cuvantului lui Dumnezeu, dar nu stiu nimic despre misunea pe care v-ati asumat-o. Cred, de asemenea, ca mesajul Evangheliei lui Dumnezeu este suficient de puternic, astfel incat tiparele lumii acesteia nu-l infrumuseteaza cu nimic, din contra! Rolul de sare si lumina il pierdem in momentul in care renuntam la Cuvantul Lui Dumnezeu si il punem intr-un ambalaj, zicem noi stralucitor, "de dragul lumii, ca sa nu deranjam" in care cultura actuala are un mare rang, iar Cuvantul Lui Dumnezeu este tratat la capitolul "printre altele". Experienta Bisericii in care cresc este ca in momentul in care am pus Cuvantul mai presus de cultura si eruditia noastra, toate s-au luminat si ne-am dat seama de puterea de vindecare de noi insine a acestuia.

Cu respect, Nicu Bagiu "

Nota redactiei:

De ce separati atat de drasctic Scriptura de Cultura? Sriptura este asezata pe o paradigma culturala ebraica, mai tarziu elena si romana. Legea Vechiului Testament are o parte consistenta despre stiinta de a trai, de a fi curat, de a semana, de a secera, de a te imbraca, de a construi, de a sarbatori, de a canta - VIATA! Deci Cultura. Hristos foloseste prin pildele Sale cele mai comune exemple ce tin de o anumita traditie, mentalitate, istorie etc. Deci, a face o paine, a pescui, a cina - tin de un anumit limbaj, de o anumita cultura. Noi intrebam: Putem vorbi despre epistola catre Romani nestiind nimic despre Roma?????? Asa ca asteptam raspuns, iar ceea ce ati scris este un "model" cultural... desigur neoprotestant!

"Dragii mei,

Definitiile din dictionarul teologic sunt cel putin discutabile, daca nu neclare si create cu putina informatie si prea putina cugetare teologica. Daca sunt luate dintr-o sursa, sursa este proasta. Daca sunt create, mai trebuie putintica gandire inainte de a raspandi definitii pe care profanii, in sensul etimologic al cuvantului, nu in cel peiorativ, le vor lua si vor umple lumea cu ele. Cel mai bine ar fi sa le preluati dintr-o sursa buna, autorizata... este mai sanatos. multumesc. Marius"

Nota redactiei:

Draga Marius,

Rubrica se intituleaza "Dictionarul Teologic" nu in mod intamplator. Nu se doreste decat enuntarea cat mai scurt posibil si cat mai exact a unor definitii. Deci discutia poate avea loc doar pe exactitate. Ori, este foarte dificil, in putine cuvinte, sa spui despre ceea ce nu poate fi spus nici cu toate cuvintele din lumea aceasta. Este adevarat, oricat de scurt ar fi un text, si mai ales o definitie, ea trebuie indelung cugetata, trebuie avute cat mai multe informatii despre ceea ce se va defini. Informatiile folosite vin din trei surse pe care noi le-am amintit. Ai spune ca: iata ce bine stim sa iesim din boroboata! Nu, nu iesim deloc bine pentru ca suntem la inceput, suntem insuficient pregatiti si riscam. Daca vrei sa-ti aruncam "manusa", iti spunem: Da-ne un model, care sa-l depaseasca pe cel bahluian. Un model repede si taios precum Crisul... Cu multa consideratie

Actualitatea

Congresul

Saptamana aceasta a avut loc la Lugoj cel de-al XXXII-lea congres al Uniunii Baptiste din Romania. Cu ocazia acestei intruniri au avut loc alegeri in cadrul uniunii. Astfel, Paul Negrut - decan al Institutului Biblic Emanuel din Oradea - a fost ales in functia de presedinte al Uniunii Baptiste. Au fost intocmite bordurile de misiune. S-a pus problema trimiterii de misionari romani in tarile in care exista minoritati romanesti. De asemenea s-a realizat un protocol cu Ministerul de Justitie, pentru ca misionarii sa aiba acces in penitenciare; cu Ministerul Apararii Nationale s-a facut un protocol prin care este permisa existenta unui capelan in unitatile militare; de asemenea cu Ministerul Sanatatii s-a incheiat un protocol prin care se specifica ca evanghelistii si misionarii pot avea acces nestingherit in unitatile aflate sub protectia acestuia. Credem ca prin realizarile acestui congres s-a mai facut un pas spre integrarea minoritatii neoprotestante in societatea si cultura romaneasca.

Festival

Saptamana aceasta la Iasi va avea loc un festival de muzica crestina. Se asteapta prezenta unor formatii din strainatate, stilul abordat va fi modern si poate neobisnuit. Festivalul se adreseaza tuturor, in special celor tineri. Daca aveti curaj, noi va spunem locul: Sala Sporturilor. Alte detalii puteti gasi in revista HAR, care va aparea cu un numar special privind acest eveniment. Vom reveni...

Examene

In aceasta perioada studentii sunt in sesiune, iar de saptamana viitoare elevii din clasa a VIII-a vor sustine examenul de capacitate. Urmeaza elevii din clasa a XII-a cu examenul de Bacalaureat. Dorim sa reflectam aceste evenimente, asa ca asteptam mesajele dumneavoastra pe aceasta tema.

Kosovo
"Give peace a chance" John Lennon

Presedintele Iugoslaviei a fost chemat in instanta la tribunalul international de la Haga. Este acuzat de genocid si purificarea etnica din Kosovo. Un sondaj de opinie efectuat in Romania, arata ca majoritatea celor chestionati sunt Pro - NATO (62,5%). Este vorba de actiunea NATO din Serbia. Aceasta cifra este surprinzatoare.

Redactia

Alina Simion
Eugen Eremia
Eduard Orasanu (redactor sef)
Ionut Apostu
M. P.
Sabina Dodan

Au colaborat la acest numar

Dan Gheorghiu (corectura)
Danut Jemna
Galia Eremia

Posta redactiei: Mutumim tuturor celor care ne-au scris. Am primit semnale din Romania: Oradea, Cluj si din strainatate: Australia si America. Emanuel (Australia): Dupa cum ati observat incepand din acest numar avem un material care abordeaza o perspectiva asupra Bibliei. Nu ne oprim aici, avem promisiuni de mici cugetari (studii) biblice. Toate acestea le facem pentru a veni, macar in parte, in intampinarea dorintei dumneavoastra de a citi studii biblice. In Romania sunt suficiente studii biblice. Am putea sa adunam cate ceva si sa le trimitem. Doriti in mod special un autor sau o carte? Avem nevoie de adresa. Robert (USA): Ce mai face "sararul" nostru din orasul ingerilor? Iti dam o veste tare sarata! Am pierdut mesajul tau! Dar stim ca exista undeva. Te salutam cordial. Fiica ta a inceput sa citeasca REVISTA? Ha, ha, ha!!!! Liviu Marhao(Cluj): Am luat legatura cu Pastorul Pavel Sandu si el a raspuns: "Voi incerca sa fac rost de caseta, mai ales ca acea televiziune a fost chemata de Comunitatea Baptista." In momentul in care avem vesti, va vom scrie. Dorim sa va punem in contact direct cu Pavel Sandu. Nicu Bagiu (?): Dupa cum ati observat, am incercat sa fim mai transparenti. Asteptam raspuns! Marius Cruceru (Oradea): Ne-am dori tare mult sa fii membru de onoare al Academiei "Sararilor", dar momentan suntem in plin "duel". Desigur invingatori vom fi noi toti! Salutari familiei tale. Succes in ceea ce faci. Se stie la "academia oradeana" despre noi? Shalom! Romica Iuga (?): Suntem de acord sa publicati orice material din aceasta revista, cu exceptia poemului Miezonoptica. Apreciem faptul ca ne-ati cerut acordul. Speram intr-o viitoare colaborare. Va salutam! Multumim domnului Dan Gheorghiu pentru corectura. Asteptam semnale din partea dumneavoastra la (...) Va rugam sa ne semnalati eventualele probleme tehnice cu care primiti aceasta revista.

Pentru a va abona sau pentru a refuza aceasta revista electronica trimiteti un mesaj la adresa (...) cu subiectul "subscribe SSJ" sau “unsubscribe SSJ”, specificand adresa (adresele) la care doriti sa primiti revista sau sa nu o mai primiti. Va multumim

"Frumusetea va salva lumea!" F. M. Dostoievski
iar frumusetea este
HRISTOS

Niciun comentariu: