Galeriile de Belle Arte







(SSJ - The Definitive Collection 2007)

Aretta Bazdara



SSJ!? Cine poate vorbi despre tine? Te stiu eu, destul... Si cine crede... poate eu sunt tu si nu numai. Tineretea ne chinuie in a iubi si iubirea ne pacaleste sa scriem. Miine vom uita ca am fost tineri, dar cu siguranta nu prea cred ca vom uita cit m-a iubit. Rataciti intr-o lume care nu este a noastra, supravietuim... si chiar mai mult visam. (Aretta Bazdara)

Va prezentam cateva din operele de arta amintite in rubrica "Cinquecento" de catre Aretta Bazdara

Linkuri:

Aretta Bazdara - Istoria SSJ-ului in sase desene

Aa - Harta blogului - Explicatii "pas cu pas" despre SSJ

...

Nicolo Pisano - Reliefurile amvonului baptistierului din Pisa (SSJ nr. 16)



Nicolo Pisano - spirit novator care s-a manifestat la mijlocul secolului XIII. El prinde totul intr-o viziune noua, aduce conceptii noi in sculptura (reliefurile amvonului baptistierului din Pisa)...

Donatello - Gattamelata (SSJ nr. 17)



Gattamelata - prima statuie ecvestra de la cea a imparatului Marc Aureliu, executata in bronz...

Donattelo - David - detaliu (SSJ nr. 17)



Donattelo... “parintele” lui David. Sa fie oare David cel ce a scris psalmii? Cred ca nu. E un alt David plans de ochiul palmelor lui...

Sandro Botticeli - Simionetta Vespucci (SSJ nr. 18)



Portretul facut lui Simionetta Vespucci impresioneaza prin linistea anormala, privirea fixa. Parul prins si vesmantul bogat sustine intr-un joc de linii tacerea...

Sandro Botticeli - Nasterea Zeitei Venus (SSJ nr. 18)



Nasterea Zeitei Venus si Primavara ma lasa in aceeasi atmosfera de liniste in care personajele par ireale, unde de pe chipul lor nu se desprinde iubire si bucurie, ci tristete si melancolie.

Leonardo da Vinci - Mona Lisa - detaliu (SSJ nr. 19)



Ma uit la frumoasa sotie de negustor, cu parul lung, pierdut pe umeri, haine simple, ochii mari... Zambetul acela infiorator de perfect ma face sa ma gandesc la iubire. E fericita Mona Lisa?

Leonardo da Vinci - Cina cea de taina - detaliu (SSJ nr. 21)



Du-ma Isuse in locul in care teama nu s-a nascut inca, acolo unde mai sunt taine si Tu frangi painea la cina. Du-ma in locul in care nu sunt desene si picturi, ci esti doar Tu...

Leonardo da Vinci - Madona si pruncul - (SSJ nr. 22)



Privind Madonna si Pruncul ma strecor usor printre lacrimi, de teama a nu trezi, si ma gandesc ca... pe tampla timpului se plimba iubiri... se aud ploi.

Michelangelo - Capela Sixtina - detaliu (SSJ nr. 23 - 24 - 25)



Opera lui Michelangelo a avut taria si curajul sa respire, si respira acum poate mai puternic decat la inceput

Tizian - Omul cu manusa (SSJ nr. 27)



Lucrarile sale plac – de ce? Privindu-le intelegi un mister – misterul culorii?, misterul formei?, misterul atmosferei? Un mister care mereu si mereu se adanceste... acolo unde din ceasuri reiese ce zamisleste cuvantul neingaduit sau nepermis...

Tintoretto - Miracolul Sf. Marcu - detaliu (SSJ nr. 28)



"Miracolul Sf. Marcu”, lucrare creata pe baza unei teme biblice, prezinta o multime de oameni simpli intr-o miscare furtunoasa cu figurile cuprinse de neliniste. Miscarea. De ce se misca oamenii?

Tizian - Flora - detaliu (SSJ nr. 29)



Flora. Chipul acestei femei ma uimeste. Are acea frumusete pura, calda. Parul e peste umeri, plange calm pe pielea alba ca de copil. Se ghiceste usor unul din sani, putin descoperit.

Veronese - Autoportret - detaliu (SSJ nr. 30)



Opera sa e incintatoare. Cuvintele, ce pot exprima ele? Calvaru. Un cuvint. Durere. NU asta simtim noi, oamenii?

Jan Van Eyck - Altarul mielului mistic - detaliu (SSJ nr. 31)



"Altarul mielului mistic”, lucrare ce are ca tema omagierea simbolului crestinatatii, aflata la Catedrala “Saint Bavon-Gand”. Privind opera sa mi se pare ca doarme in liniste... mi-e teama sa nu-o trezesc...

Rogier Van Der Weyden - Coborarea de pe cruce (SSJ nr. 32)



Coboririle (caderile) sunt lungi lacrimi poposite pe inimile noastre si lasa inevitabil urme. Urme ce te insotesc clipe si clipe tulburindu-ti somnul...

Pieter Brueghel cel batran - Vinatori in zapada (SSJ nr. 33)



In aceasta perioada, in care Mareata Inchizitie isi face de cap, Brueghel arata ca viata merge, cum era de asteptat, inainte, ducind mai departe poverile curioaselor vremuri.

Pieter Brueghel cel batran - Dans de nunta (SSJ nr. 34)



Un pas cheama alt pas, o traire urmareste alta traire, inexplicabil de perfect intr-o alergare ce pare inceput al tuturor miscarilor… Dansul. Forma de manifestare. Doar atat?

Pieter Brueghel cel batran - Autoportret (SSJ nr. 35)



Pieter Brueghel cel Batran a pictat drama secolului sau: lipsa de lumina.

Pieter Brueghel cel batran - Jocurile de copii - detaliu (SSJ nr. 36)



"Jocurile de copii” frumusetea, libertatea, norocul copilariei. Printr-un desen precis si fin, pictorul reda acele ceasuri in care greselile erau permise si iertate, visele se implineau... acele momente in care puteai sa te lovesti si aveai voie sa plangi, invatai a iubi si chiar iubeai.

Mathias Stomer - Adoratia Pastorilor (SSJ nr. 37)


Pruncul e privit de Maria, de cei trei pastori. Lucrarea imi da pace. Ma infioara linistea ce exista in fiecare parte a tabloului. Cei trei pastori cu toiagul in mana ma uimesc prin privirea lor calda, prin fizicul pastelat de ani, fruntea sarutata de ganduri.... si totusi Il privesc pe Isus, intr-un fel in care noi nu vom invata a-L privi niciodata...

Edgar Degas - Dansatoare in albastru (SSJ nr. 38)



... e minunat prin simplitatea liniei, jocul de corpuri, libertatea culorii. Albastrul... alaturi de el se gasesc urme de orange care traiesc intre rosu si galben. Dansatoarele se cheama una pe alta intr-un dans nascocit de pictor, poate singurul real.

Bernini Giovani Lorenzo - Apolo si Dofone (SSJ nr. 40 si 42)



GIONLORENZO (1598 - 1680) - reprezentant de seama al stilului Baroc, personalitate puternica, care a realizat una din cele mai frumoase "poeme ale sculpturii". Bernini a uimit pe contemporanii sai prin tot ceea ce a stiut sa lucreze, dar ne uimeste si pe noi astazi prin marea expresivitate pe care o au operele sale

Bernini Giovani Lorenzo (SSJ nr. 41)



Acum la mine e mai mult decat dimineata, e acel moment al timpului cand stelele deseneaza soarele iar soarele deseneaza luna; astfel se joaca creatorul cu timpul… exista o dimensiune cand nu-l mai simti, esti doar tu si esti fericit…

El Greco (1541 - 1614) (SSJ nr. 43)



"Extravagantul" EL GRECO cum il numeau contemporanii, a calatorit mult: Grecia, in jurul Cretei, Egipt, Italia. La Venezia il intalneste pe Tizian in atelierul caruia a fost ucenic o perioada de timp (de la Tizian a pastrat viziunea personajelor mult alungite pana la 11 capete, atmosfera de miracol). In 1577 il gasim in Spania, urmandu-si destinul.


El Greco - Don Diego de Covarrubias (SSJ nr. 44)



Opera sa ramane un inceput si cred, departe de a fi subiectiva, ca artistul este unul din valorosii "lucratori" care au pipait culoarea...

El Greco - “Prinderea lui Isus” (SSJ nr. 45)



Camasa Sa este rosie, uriasa suprafata rosie ma duce cu gandul la Sfanta iertare. Vad oameni care nu-L iubesc pe Cel Prea Inalt si care nu au cunoscut iertarea. Nu stiu cum sa vorbesc despre El, as vorbi... sau poate as tacea caci mi s-a spus ca sunt clipe cand tacerea este cea mai frumoasa metoda de a spune ce simti.

El Greco - "Vedere din Toledo pe timp de furtuna" (SSJ nr. 46)



Vad asa mult zbucium, se creeaza o noua lume, o lume in care poate ura se amesteca cu iubirea, in care cerul condamna pamantul... imagine apocaliptica.

Rembrandt (1606-1669) (SSJ nr. 49)



Cine putea sti ca aici, intr-o familie de oameni simpli, se va naste cel care avea sa nu moara niciodata - Rebrandt? Cind ma gindesc la viata sa, la durerile care l-au insotit zi de zi... ma intreb... Putea sa aleaga?

Rembrandt - Mesterul Rembrandt (SSJ nr. 50)



Rembrandt, fiul morarului, este din nou ucenic, si prima lectie care trebuie sa o invete este: “Compozitia e totul in pictura”, iar a doua, care urmeaza si nu e mai putin importanta, este: “Nu exista lucruri frumoase, nici lucruri urate”. (Eduard Orasanu - invitat special la rubrica "Cinquecento")

Rembrandt - Autoportret cu Saskia pe genunchi (SSJ nr. 51)



Cupa de bautura pe care o tine artistul in mana nu vine decit sa intareasca atmosfera de veselie a intregului tablou. Curbele, liniile drepte si portiunile minutios lucrate sunt imbinate cu maiestrie si ma fac parca sa fiu invidioasa pe fericirea lor... dar eu stiu ceea ce ei nu au stiut: ca ea va muri.

Rembrandt - Betsabeea (SSJ nr. 52)



Femeia. Vad in ochii ei frumusetea tristetilor dulci, acele lacrimi care ramin undeva adinc scrise si pe care din blindete si dragoste nu le plingi niciodata. Femeia. E frumoasa... Capul usor plecat priveste cu recunostinta la batrina doamna care-i sterge pasii, goliciunea trupului rapeste orice dorinta de a ghici si atinge, dar... dar ramine chipul, ochii, gura plina... Ii vad trupul si totusi...

Rembrandt - Haman implorind iertare Esterei (SSJ nr. 53)



Rembrandt s-a intrecut pe sine in aceasta lucrare. DA, este adevarat. Imi place modul in care artistul a putut sa prinda drama. Haman are genunchii plecati si miinile intinse, are nevoie de iertare... A gresit?

Rembrandt - Intoarcerea fiului risipitor (SSJ nr. 54)



Fiul s-a prabusit in bratele tatalui, tatal care a avut marea dragoste sa-l astepte. Fiul a recunoscut: "Am gresit tata, iarta-ma!". Rembrandt a realizat din umbra si lumina frumusetea iertarii, iertarea unui parinte... Batrinul tata si-a cuprins fiul si a uitat... a uitat greseala.

Tintoretto - Inaltarea (SSJ nr. 60)



Inaltarea" (ulei pe pinza, Venetia, Scuola di San Rocco). Isus s-a inaltat. Lucrarea realizata in contrast complementar rosu - verde prezinta momentul in care Isus se inalta la cer sub privirile ucenicilor. Ideea inaltarii este invaluita de un suflu fantezist, ingerii Il invaluie pe Domn pornind impreuna cu El sus de tot, acolo unde eu vreau sa ajung... Cele doua planuri se intersecteza prin culoare...

Paul Gaugain - "Otahi" - 'Singura' (SSJ nr. 63)



Se vede o tinara care ori priveste spre ceva, ori se gindeste la ceva. E seminud, cu miinile adunate la fata, se sprijina pe miini. Trupul culcat e singur, dar siguratatea il face mai frumos. E o lucare realizata in ulei pe pinza, impresionant de armonioasa. "Singuratatea poate ne face mai frumosi. Sa ne cistigam timpul nostru de singuratate...

Paul Gaugain - Femei din Tahiti pe plaja (SSJ nr. 64)


Se simte frumusetea simplitatii. Personajele par a se gindi la ceva, ochii lor cauta prin timp un drum. Se vede marea ca un cer pe care se nasc vise... Imi place culoarea rosie, care decoreaza fusta chemind dupa ea verdele marii.

Paul Gaugain - Iubiti si veti fi fericite (SSJ nr. 65)



Am in fata mea o reproducere alb - negru a lucrarii; nu pot sa va vorbesc de culoare, dar ce pot sa va spun e ca vad femei care ba ma mint ca sunt linistite, ba imi par tulburate. Nu reusesc sa vad clar lucrarea, dar ma infioara. In ce fel? In toate felurile si in nici unul... Ideea iubirii se leaga de fericire... atunci, de ce simt un tipat intre somn si ultima secunda din ziua?

Edouard Manet - Olimpia (SSJ nr. 68)



Lucrarea “Olimpia”, care prezinta un nud de femeie frumos lucrat, la picioarele careia se afla un animalut negru (pisica), a stirnit imense discutii, artistul fiind acuzat chiar de imoralitate. In tablou se vede de asemenea o negresa care aduce un buchet de flori ... un posibil admirator?

Edgar Degas - Balerine (SSJ nr. 69)



L-a fascinat, daca pot spune asa, miscarea. Ramine celebru prin frumoasele sale balerine, pline de gratie, sensibilitate... trupuri angelice imbracate in rochii subtiri: "Prima balerina", "Dansatoare in albastru".

Claude Monet - Autoportret (SSJ nr. 70)



Claude Monet face parte din categoria impresionistilor propriu-zisi, atragindu-l in cea mai mare masura problemele de lumina, obtinindu-se o dizolvare a formei sub impactul luminii. Artistul este considerat seful acestui curent, numele de impresionism venind chiar de la un tablou de al sau (Impresie. Rasarit de soare - 1872).

Paul Cezanne - Autoportret (SSJ nr. 73)



Cezanne admira pe impresionisti pentru ca acestia reusisera sa lumineze paleta dar... condamna curentul ce reusise sa dizolve forma obiectelor.

Toulouse (SSJ nr. 74)



Cine este acest condamnat la singuratate si la nefericire care surprinde viata Parisului? Cum picteaza acest schilod? Picteaza, deseneaza miscarea... dansul atit de nepermis lui. Cum moare? Dupa ce sufera un atac de paralizie, artistul moare la 9 septembrie 1901. Citesc uimita despre crizele sale... care?

Constantin Brancusi - Masa Tacerii (SSJ nr. 76)



Tacerea poate sa sperie... si avem nevoie de ea. Masa tacerii e formata dintr-un butuc de piatra rotund, cu lespede deasupra; in jurul ei se afla douasprezece scaune, tot din piatra. Cind Isus a frint piinea era liniste, acea liniste perfecta data de frumusetea divinitatii. “Si vreau Doamne, sa sezi la masa cu mine, eu sa tac, sa te stiu fringind piinea...” S-a spus ca masa reprezinta pe Domnul rastignit iar cele douasprezece scaune din piatra ar fi ucenicii.

Stefan Luchian - Mos Nicolae cobzarul (SSJ nr. 77)



Si ma uit pe chipul batranului cobzar si nu stiu ce-mi este ingaduit sa vad prima oara. Mana obosita de ani care prinde spre odihnire fruntea inalta, ochii adanciti intr-o privire de repaus sau poate barba alba lucrata in tuse mari si libere. Si mosul a fost real, pictorul l-a intalnit si l-a prins in culoare. Se odihneste departe de orice urma de zgomot...

Nicolae Grigorescu (SSJ nr. 78)



...vreau sa ramin in tara lui Grigorescu; daca ma uit la opera sa va fi imposibil sa nu simt mirosul proaspat de fin sau respiratia grea a boilor... imi va fi greu sa nu bag de seama singele celor care au murit pentru tara, singe care curge prin noi...

Ion Andreescu (SSJ nr. 82)



Putini dintre noi il cunosc pe pictorul Ion Andreescu... dupa Nicolae Grigorescu si Theodor Aman, acest artist este considerat a treia mare personalitate a picturii romanesti din secolul al XIX -lea. S-a nascut in Bucuresti unde a urmat si scoala de Arte Frumoase, dupa aceea avea sa plece spre Buzau ca profesor de caligrafie si desen. Aici, la Buzau, artistul incepe sa picteze, si astfel orasul devine subiect de discutie.

Ion Andreescu - Autoportret (SSJ nr. 83)



...o serie de portrete expresive, adinci; adevarate capodopere sunt lucrarile “Autoportret” (pictat intre 1875-1878) si “Autoportret” (pictat in 1882), care se disting prin forta de redare a fizionomiei, analiza psihologica, dezvaluirea unei realitati a timpului, care lasa pe chip suferinta...

Tintoretto - Madonna con bambino (SSJ nr. 84)



Mama si copilul... imaginea perfecta. Bratul Fecioarei care prinde pruncul... si S-a nascut Mesia. Rosul invadeaza lucrarea. E Craciun, dar ce inseamna? Uitam asa de des de adevaratele semnificatii... ne prindem de idei trecatoare si trecem pe linga iesle grabiti. Poate nu am cunoscut niciodata valoarea Craciunului...

Stonehenge (SSJ nr. 88)



Intre mit si legenda, complexul format din patru cercuri concentrice este amplasat intr-o cimpie si are o singura deschidere pentru calea de acces... si sa nu uitam ca in ziua solstitiului de vara soarele isi face aparitia exact in prelungirea axei drumului de acces... Si inca se pot spune multe de Stonehege...

Titian - Hristos purtand crucea - detaliu (SSJ nr. 97)



Am fata in plin plan si se vede masivitatea crucii. Coroana de spini e la locul ei... singe ii saruta fruntea. Ma simt inutila si mai mult ma simt ca si cum eu l-am vazut carind crucea si tot ce am putut face e sa spun: Si ce daca... La inceput poate ne mustra ceva... pe urma mustrarea devine din ce in ce mai slaba... poate o ucidem. Ma intreb ce a gindit pictorul cind i-a lucrat fata... ochii asa de expresivi, fruntea strinsa de durere. E trist Isus, sa stiti, si fiecare an ni se arata mai trist. Din punct de vedere al artei, compozitia e o capodopera, dar nu vad de ce as vorbi de maiestria penelului... e prea adinca jertfa... prea indiferenti oamenii... prea trist Isus.

Sabin Balasa (SSJ nr. 102 - 105)



Mi se pare un artist mult mai complex decit pare... Poate vom spune: E, nudul e ceva ce nu ar trebui vorbit, e contrar unor adevaruri... Mi se pare nedrept sa nu ai ce crea decit un trup de femeie dezgolit... sa fie oare o revista neortodoxa...? Bine... Femeia, la Sabin Balasa nu pare nud desi e nud... e asa ca o aripa de inger, cu atita puritate si pace, cu atia curatie si neurit. Asa vad eu.

Niciun comentariu: