The Salt Street Journal nr. 71



Saptamanal de cuvinte proaspete

Nr.71 / 27 August 2000, Iasi - Romania

La realizarea acestui numar au participat: Danut Jemna, Dorin Popa & Danut Manastireanu, Marius Cruceru, Ionatan Pirosca.

Cuprins: Editorial, De ce cititi SSJ?, Cugetari privind Evanghelia dupa Matei, Exercitii de intelegere, De la competens la competent..., Raftul de carti, Cinquecento, Andante, Perspective psihologice, Un bob de sare, Un alt bob de sare, ... Ionatane, Sunt tanar, Curier & Posta redactiei, Epilog, Informatii subscribe / unsubscribe.

Eduard Orasanu



Editorial

O zi de vara torida peste Bazarul din Iasi. Aici se vand acele nimicuri, care, palid improspatate, sunt luate in fiecare zi de targ din debara, si puse tantos pe taraba.

Un targ preistoric, un "unchi" mai in varsta al actualelor "second hand". Loc unde, ca si in viata, se circula de-a valma: imprecise trasee se desfasoara printre micile "afaceri". Loc unde, ca si in viata, se negociaza cu amintirile, cu regretele, cu neajunsurile, cu visele si promisiunile. Majoritatea sunt golite de valoare si nefolositoare, dar raman un prilej de pacalire. Si tot ca si in viata: gasirea fraierului, micul chilipir, aprinde luminite in ochi si da palpitatii la inima...

Caldura se lasa moale, nimeni nu renunta, nimeni nu cumpara. Nu stii ce sa alegi, ca si in viata, se vand prietenii, se desfac intelegeri: ele au fost de unica folosinta. Si apoi fiecare stie ce merita, numai ca viata a vrut altfel. Caldura se lasa moale, mergem uneori si la biserica, ne place ce auzim acolo, dar in bazarul vietii legile sunt dure, afacerile sunt afaceri. Si ce daca am mai mult, si ce daca ai mai putin, prietene te-ai asezat prost in acest bazar, si apoi eu am venit mai devreme.

Caldura se lasa moale, lipseste aerul conditionat si vanzatoarea draguta. Nu se face publicitate, nici reduceri de pret, nici marketing. Ce se ofera ai si tu acasa, si chiar daca n-ai, asa e in viata: macar ai incercat.


(Grafica cu care s-a editat acest numar. Grafica: Aretta Bazdara)

Calin Valean
redactor la revista de cultura crestina ALO+

Salut dragi prieteni! Mi-ati spus o intrebare, si anume de ce citesc revista voastra. Pai, in primul rind, doresc sa vad ce mai scrie concurenta :-). Glumesc desigur. Citesc revista voastra pentru ca este scrisa de tineri si implicit este mai aerisita in limbaj. Citesc revista voastra pentru ca are un continut care se adreseaza crestinului. Citesc revista voastra pentru ca sunt crestin si doresc sa-mi largesc orizontul. Citesc revista voastra pentru ca se numeste SSJ. Citesc revista voastra...

Danut Jemna



Cugetari privind Evanghelia dupa Matei (LI)

Evanghelia ne da un alt exemplu. In vremea aceea se practica facerea de ucenici. Marii invatati, proorocii adunau in jurul lor ucenici. Asa a fost si cu Isus, asa a fost si cu Ioan Botezatorul. Ioan a iesit si el in evidenta, a fost extravagant pentru sistemul evreu creat pana atunci, insa Isus e prea de tot, El scandalizeaza prea mult.

Ucenicii lui Isus erau altfel, nu respectau regulile uceniciei, regulile sistemului iudaic. Asa ca ucenicii lui Ioan se mira, nu inteleg ce se intampla, vin si intreaba. Raspunsul lui Christos e plin de talc, plin de semnificatie. Suntem introdusi in dimensiunea tainica si noua a dialogului omului cu Dumnezeu. Imparatia lui Dumnezeu a venit pe pamant. Dumnezeu S-a apropiat de om intr-o intalnire esentiala: fiinta divina si cea umana se unesc in persoana lui Christos. Omul asista la aceasta intalnire, evenimentul este de o profunzime rara. Viata lui Christos pe pamant este tabloul cel mai de seama la care putea asista lumea, este ceea ce au vrut atatia oameni din vechime sa vada si n-au vazut. Cei ce au harul sa fie partasi la acest eveniment sunt cativa pescari evrei si un vames. Ei au parte sa traiasca istoric cel mai mare eveniment al istoriei omenirii, ei sunt cei ce au harul sa fie partasi la privelistea aceea minunata: Dumnezeu pe pamant in chip de om; Dumnezeu si omul pe pamant in aceeasi persoana.

Sigur, nici ucenicii n-au inteles asta, nici ceilalti. Ei traiau totul printr-o acceptare dezinteresata a unei vieti noi ce devenea interesanta. Aceasta deschidere ii va introduce in lumea credintei, care arata altfel decat viata religioasa la care participau de obicei alti ucenici.


(textul acesta se poate citi integral in "Danut Jemna" - Cugetari privind Evanghelia dupa Matei)

Exercitii de intelegere XXVI

Dialog intre Dorin Popa si Danut Manastireanu / Radio Nord-Est Iasi / Decembrie 1999



Danut Manastireanu

La Oradea am predat hermeneutica si, in acelasi timp, am condus ca secretar stiintific activitatea de cercetare, coordonand sesiunile de comunicari stiintifice si, in acelasi timp, editura institutului. Ca redactor-sef, am pregatit pentru publicare primul numar din revista teologica a institutului, care din nefericire, dupa plecarea mea, a fost amanata, din ratiuni economice sau de alta natura in care as prefera sa nu intru.



Dorin Popa

Si ati intrerupt colaborarea cu Oradea?

Danut Manastireanu: Am intrerupt colaborarea pentru o vreme, pentru ca imi era foarte greu sa ma concentrez pe finalul tezei de doctorat si in acelasi timp sa calatoresc atat de mult. In toamna, in anul 1998, am inceput sa lucrez mai intens la teza, si atunci m-am retras in Iasi, unde am predat educatia religioasa la Colegiul Richard Wurmbrand, o scoala privata de cultura generala pe care am creat-o impreuna cu un grup de prieteni in 1995.

Dorin Popa: Da, voiam chiar sa ajung si la acest colegiu, la scoala aceasta despre care am auzit ca are rezultate foarte frumoase, si am citit in ziarul Monitorul o stire, ca un fotbalist de mare talent de la Iasi, imi scapa numele...

Danut Manastireanu: Adi Ambrosie.

Dorin Popa: Asa, Adrian Ambrosie, s-a lasat de fotbal pentru a fi profesor la aceasta scoala.

Danut Manastireanu: Este adevarat.

Dorin Popa: Este baptist?

Danut Manastireanu: Nu, este crestin dupa Evanghelie.

Dorin Popa: Un lucru mai rar, un fotbalist, care castiga destul de bine, sa paraseasca fotbalul, si era de mare talent aici la Iasi...

Danut Manastireanu: Adi este un om foarte talentat, dar care are in acelasi timp foarte multa inima pentru copii. Elevii din scoala il iubesc foarte mult. El preda educatie fizica si in acelasi timp coordoneaza dimensiunea spirituala a scolii, intreg domeniul educatiei religioase si al activitatilor care tin de formarea spirituala a personalului.

Dorin Popa: Dar este atat de priceput in asta?

Danut Manastireanu: Este un crestin foarte dedicat si foarte serios, lucru care cred ca este recunoscut de colegii lui.

Dorin Popa: Am cunoscut-o si pe doamna directoare Romaniuc inca de pe vremea cand lucram la Prefectura.

Danut Manastireanu: Doamna Liliana Romaniuc este o femeie absolut remarcabila si un specialist de clasa.

Dorin Popa: Specialitatea domniei sale este aceea de profesor de matematica.

Danut Manastireanu: Intr-adevar. Si este un profesor foarte bun. Valoarea dumneaei a fost recunoscuta si prin faptul ca a fost cooptata in Comisia Nationala de Evaluare si Acreditare Scolara.


(textul integral in “Exercitii de intelegere”)

Marius Cruceru



De la competens la competent, o perspectiva asupra autoritatii si competentei in lumina unei lecturi asupra Predicilor lui Augustin

Exercitiu de analiza asupra semnificatiilor cuvintului "competens" in predicile lui Augustin (VI)

Aplicatie

In ultima vreme am asistat la intrarea sub acoperamintul bisericii a unor persoane competente in varii domenii ale vietii sociale, domenii in care talentul si educatia sint indispensabile si slavim pe Dumnezeu pentru asta. Oameni din teatru, televiziune, cintareti, actori, militari, oameni de afaceri, profesori universitari, oameni care au intrat in comunitatea eclesiala si au cazut victime entuziasmului generat de imaturitatea celui care striga: "si el este de-al nostru", spirit strain de felul in care Cristos a privit pe tinarul bogat, pe ofiterul roman, pe vamesul Matei si pe Zacheu. Sarmanii competenti in sfera laica au cazut victime datorita propriei lor imaturitati spirituale de aceasta data, fiind impinsi in domenii ale luptei spirituale pentru care nu au fost competenti. Neuceniciti, lipsiti de sponsores, oamenii de afaceri au devenit sfatuitori economici ai pastorilor, actori, cintareti, militari, au fost dusi din loc in loc pentru a fi aratati publicului ca un cistig statistic, ca o biruinta in plan social, expresie a unei eliberari de complex de inferioritate atit numeric, din punct de vedere social, cit si in domeniul profesional (nu scapam de mediocritate prin promovarea citorva virfuri profesionale in viata bisericeasca, daca acestia nu au platit pretul uceniciei).

Competentii profesori universitari au fost declarati imediat competenti si pentru activitatile spirituale. Tragica confuzie, pagubitoare pentru viata bisericii, pentru ierarhia valorilor spirituale, confuzia intre competenta profesionala si competenta in domeniul spiritual. Aici are atita dreptate Petru Tutea care spune ca "o batrina care se roaga este mai inteleapta decit un profesor universitar care nu are cunostinta de Dumnezeu", am parafraza spunind ca o batrina care se roaga este mai competenta sa vorbeasca despre lucrurile spirituale, decit un profesor de retorica abia convertit. Iar competenta fara maturitate, parafrazind acelasi socratic autor, este "aflarea in treaba la romani".

Competent miine poate insemna cel care este declarat competent, dupa ce si-a convertit talentele si le poate exprima prin daruri spirituale. Nici actorul, nici cintareata, nici profesorii, militarii, chiar din corpul ofiterilor superiori nu pot arde etapele uceniciei.


(textul integral in “Marius Cruceru - Exercitiu de analiza asupra semnificatiilor cuvintului ‘competens’...”)

Eduard Orasanu



Raftul de carti

Cinghiz Aitmatov - Esafodul

Lupoaica Akbara avea ochii nefiresti, albastri si stralucitori. Cel mai mult isi dorea sa-i invete pe puii ei sa vaneze. Cu picioarele puternice si cu coltii clocotind sa atace antilopele din stepa. Ea nu stia ca pamantul, stepa, antilopele fac parte din teritorii in care istoria isi ascute ghearele.

Nu, pe primii ei pui nu a putut sa-i invete, unii oameni aveau probleme cu planul cincinal al productiei de carne. Acestia au gasit o solutie miseleasca: haituirea cu elicopterele a antilopelor si mitralierea lor...

Akbara impreuna cu lupii ei au fost prinsi in chingile acelui prapad.

Esafodurile lumii sunt prea dese, ghilotinele sunt unse cu prea mare sarg, si corbii roiesc, tipand, adulmecand o alta victima, si un alt cap rostogolit...

Lupoaica Akbara avea un partener puternic si credincios, Tasceainar; impreuna cu el dorea ca a doua generatie de lupi sa invete sa vaneze. Sub cerul albastru din ochii ei sa-i vada crescand. Ea nu stia ca in subsolul stufarisului din jurul lacului Aldas s-a descoperit o materie prima deficitara, iar ghearele lumii se ascuteau din nou.

Nu, nici pe a doua generatie de pui nu a putut sa-i invete, pentru ca: "...peste jungla de stuf au trecut in zbor razant avioanele, imprastiind din vazduh un amestec de carburanti, pentru ca in momentul hotarat focul sa cuprinda dintr-o data intreg stufarisul. Incendiul a fost dezlantuit in toiul noptii."

Akbara impreuna cu lupii ei au fost prinsi in chingile acelui prapad.

Esafodurile lumii sunt prea ignorate, ghilotinele sunt privite cu o smintita ingaduinta, iar osanditii si calaii incearca o stingherita fraternitate...

Lupoaica Akbara avea pentru a treia oara pui, ii adapostise in munti, departe de stepa transformata de om in abator, si departe de stufarisul transformat de om in pulbere si cenusa. Vor putea ei sa invete sa vaneze?

Aretta Bazdara



Cinquecento

"Totul este in noi, opera noastra e un fel de jurnal" Pablo Picasso

Neoimpresionismul

Un curent nou... dar cit de nou? Termenul... Care? Termenul de neoimpresionism a aparut pentru prima oara intr-un articol dintr-o revista, revista "L'Art Moderne", publicatie ce aparea la Bruxelles. Ce se dorea a fi noul curent? Se poate spune oare ca sunt total separati de impresionisti? Nu, in nici un caz... Plecau de la conceptia impresionista, apreciau luminozitatea dar... Este un dar. Criticau aspectul nestiintific, disparitia formei in lumina si culoare.

Teoreticianul lor, artistul Paul Signac, a foat preocupat de aceste probleme care se ridicau referitor la forma, culoare si a scris in acest sens un tratat intitulat "De la Eugene Delacroix la impresionism". Neoimpresionistii fac distinctie intre culoarea locala a obiectelor si culoarea lumina (reflexele de culoare).

...

Sunt momente in viata care exista acolo pentru noi, doar o singura data, si acele momente sunt extraordinare. Ce scriu acum nu prea are legatura cu ceea ce ar trebui sa scriu dar citeodata, atunci cind stelele coboara aproape de noi si ne implinesc visele se poate... se poate sa va spun, ca sunt oameni care se iubesc. Si invata smerit sa se iubeasca o vesnicie... atunci el vine si, cautind timid mina ei, o saruta lasind acolo pentru totdeauna semnul unui legamint, cel mai scump dintre toate. Sa nu uitam promisiunile ce l-am facut si poate fugind de zgomotul acestei lumi din cind in cind sau mereu, sa cautam la infinit mina iubitei si tremurind sa ne lasam acolo sarutul reinoind acel scump legamint.


(Recomandam a se vedea "Istoria SSJ-ului in 6 desene" & Cinquecento - Aretta Bazdara)

Daniel Grigoroscuta



Andante

George Enescu (1881 - 1955) - Rapsodia romana nr.1

Piesa ocupa un loc aparte in galeria muzicii clasice, datorita influentei puternice pe care folclorul romanesc a avut-o asupra conceptiei muzicale a lui George Enescu si, implicit, asupra creatiei acestuia. Desi nu sunt un cunoscator al artei folclorice romanesti, indraznesc sa afirm ca piesa, prin continut, este perceputa in mod diferit de cel putin doua categorii de ascultatori: romani si neromani. Spun aceasta gandindu-ma spre exemplu la sunetul orchestrei de coarde, care, desi acum se situeaza in muzica culta, este aproximativ acelasi cu cel al unei orchestre de coarde din muzica populara romaneasca. Incarcata cu voiosie si buna dispozitie, rapsodia trezeste in mintea ascultatorului imagini, in mod ciudat, legate de autohton, de spiritul national. Exemplificand, mie piesa imi sugereaza o hora de la sat, un loc in care civilizatia si cultura moderna nu au patruns, un loc in care inca mai exista valorile morale aproape disparute in societatea contemporana: cinstea, omenia, intelepciunea…; cineva imi spunea, fapt amuzant, ca piesa ii sugereaza o scena din poezia Pasa Hassan de George Cosbuc, si anume fuga rusinoasa a Pasei, urmarit de voievodul roman Mihai Viteazul, dupa o victorie rasunatoare (totusi tot un element autohton…). In concluzie, ca in cazul oricarei piese instrumentale, ascultatorul da frau liber imaginatiei, ghidata totusi de linia melodica a piesei.

SDG


(recomandam a se vedea “Daniel Grigoroscuta – Galeriile de muzica clasica ‘Andante’”)

Sabina Dodan



Perspective psihologice

Asumarea unei responsabilitati

Dovada maturizarii unui individ se realizeaza in momentul in care el este capabil sa-si asume responsabilitati, atat pentru el insusi, cat si pentru cei din jur. Indeplinirea acestor responsabilitati este dovada vie a gradului de constiinta pe care individul respectiv l-a atins.

Notiunea de responsabilitate presupune angajarea sociala, manifestata explicit sau implicit si maniera in care un individ poate sa dea socoteala, daca este cazul, in fata unei autoritati superioare.

Pentru a fi responsabil, trebuie sa fii in deplinatatea ratiunii mentale, deoarece bolnavii psihici sau copiii sunt considerati a fi iresponsabili si, de asemenea, trebuie sa fii liber in actiunile tale, sa nu fii judecat pentru un act negativ savarsit in conditiile unei amenintari fizice sau ale unei constrangeri morale.

Cu toate acestea, legile sociale si morale te fac responsabil de orice act care, cu toate ca nu l-ai savarsit, depindea intr-un mod sau altul de tine. Sunt oameni care "poarta pe umeri" responsabilitati imense, dar sunt si oameni care fug de orice activitate sau actiune de care ar trebui sa dea socoteala. De asemenea, sunt oameni care, cu toate ca sunt responsabili pentru ceilalti, iau decizii nefavorabile lor si favorabile interesului propriu. Cei lasi sunt cei care in momentul in care au incalcat legea nu se gandesc o clipa la o eventuala confruntare a realitatii, ci fug imediat. Astazi, responsabilitatile care ni se impun sunt covarsitoare, vina este aruncata foarte usor pe altii, de aceea sustragerea culpabilitatii unei persoane este indoielnica.

A fi responsabil este echivalent cu a-ti tine un angajament moral. Aceasta inseamna a respecta un contract social pe care fiecare din noi l-a incheiat in mod implicit in momentul in care s-a nascut.


(textele "Perspective psihologice" pot fi citite integral in "arhiva de aur" - Sabina Dodan)

Alina Simion



Un bob de sare

An de an am incercat sa intuiesc. Sa intuiesc timpul clepsidrei. Eram inauntru sau in afara lui? Nu realizam ca izvoraste din mine. La un moment dat incepusem chiar sa ma indentific cu el. Abia atunci m-am regasit.

Sabina Dodan



Un alt bob de sare

As fi putut sa renunt la tine
atunci cand inima mea te-alunga,
as fi putut sa merg mai departe,
caci pasii mei ma repezeau,
as fi putut sa te uit,
cand gandurile mele erau pregatite,
as fi putut toate astea,
dar n-ai fi putut tu...

Ionatan Pirosca



... Ionatane

si nu Te-ascunzi de nimeni, niciodata, cum n-ai fugit de Golgota atunci... lumina Ta o stiu, caci duce-o pata: sunt eu... sunt pata ce cu tine-o urci!


(integrala textelor "Ionatane" se pot citi in "Ionatan Pirosca - Galeriile de poezii 'Ionatane'")

Ionut Apostu



Sunt tanar

Am vazut ca mai exista oameni carora le pasa de cei din jurul lor. E drept ca sunt tot mai putini, insa nu poti sa ii treci cu vederea. Ei ignora indiferenta, ignora lipsa de bun simt, poate cateodata sunt imuni la jigniri... Este de admirat vioiciunea si dorinta de a face, creditul pe care il acorda celor din jur, insa pericolul este de a nu te identifica in nici o parte a unei bariere imaginare ce se numeste blazare...

Am vazut ca mai exista oameni care se intristeaza citind carti fara un final fericit. Ei traiesc intr-o lume ce greu o mai poti zari. Este greu sa te desprinzi de acea lume pentru a intra in ritmul vietii cotidiene, si de aceea ai impresia ca este un contrast intre o lume ce a existat candva si aceasta cruda realitate. Este de admirat vointa de a vedea in oameni ce este mai bun si pur, insa periolul este de a nu mai deslusi exact ce este corect si incorect...

Am vazut ca mai exista si oameni indiferenti care sunt imuni la suferinta, la bucuria altuia... Ei traiesc doar pentru ei, indiferent de mediu, de context. Ceea ce este de condamnat este egoismul si lipsa de compasiune, insa pericolul este de a ramane permanent singur, izolat...

Exista o dualitate a imaginilor, o dualitate a trairilor. Pendulez intre doua lumi ce nu imi sunt straine, se pot vedea la tot pasul. Ceea ce este mai greu este sa ignori... Poti ignora, fie binele, fie raul...

Curier & Posta redactiei

Radu Gavrilut (Oradea): Draga redactie, Ma numesc Radu Gavrilut si sunt directorul Editurii Lampadarul de Aur din Oradea si as dori sa intreb daca dumneavoastra faceti reclama la carti crestine. Am vazut ca prezentati carti, dar nu stiu care este criteriul prin care alegeti cartile care le prezentati cititorilor. Am vazut ca aveti cititori si de peste hotare si as dori daca este posibil sa prezint cartile publicate de noi. Avem carti de urmatorii autori: Watchman Nee, Tozer, Andrew Murray, P.E Billheimer, TA Sparks, Georg Steinberger etc. Va rog sa ne contactati. Cu multumiri!

Nota redactiei: Din principiu nu facem reclama, dar acceptam sa publicam diverse materiale, fara sa avem pretentii materiale. Prin urmare asteptam prezentarile dumneavoastra, tot ceea ce ne dorim este sa nu fie foarte lungi. Cat despre adrese, avem 300 numai in USA.

Cristina Fratu (Chicago, U.S.A.): ): Hi, Am vrut numai sa-i spun lui Adrian George ca Left Behind series au website la www.leftbehind.com si cred ca de acolo poti contacta scriitorii. Deasemeni, The Left Behind Movie va aparea pe 31 Octombrie si the website este www.leftbehind-themovie.com. Ar fi nemaipomenit daca ar putea sa fie traduse in romaneste pentru ca sint niste carti excelente. That's all. Thank you!

Teo (Oradea): Va salut din nou! Dupa cate se pare nu o sa va opriti la numarul 70. Eu zic ca e bine. Daca totusi va opriti, trimiteti-mi vreo adresa cu altii ca voi, se poate? As vrea sa mai zic despre pasiune ceva, dar se pare ca nu ma intereseaza prea mult in momentul acesta. (Si vorbeam candva si despre onestitate). Asa ca o sa va spun cat de trist sunt. Tristetea asta mi-a provocat-o lectura cartii DE VEGHE IN LANUL DE SECARA. Ce agasat si terorizat de lume e Holden! Cel putin asta e impresia mea. Cauta atentia tuturor, simte alienarea lumii care pierde profunzimea si se mutumeste cu suprafete. Cam lipsit de decenta strigatul lui Caulfield, dar onest pana la un punct. E tot o fata a lumii plictisite si poate obosite in care ne ducem (cum putem) traiul. Si eroul lui Salinger o priveste si o povesteste "adolescetin" de-a dreptul. Nu stiu daca am vorbit intr-adevar despre cartea scriitorului american sau despre... altceva. cert e ca asta e impresia cu care am ramas dupa lectura. Cred ca tot despre lumea noastra, asa cum o vad eu, voiam sa zic cate ceva. Sa fiti sanatosi!

Nota redactiei: Ai disparut pentru o vreme, si iata ca te-ai intors. Situatia noastra este asemenea unui compozitor care inainte de a incheia simfonia scrie ultimile acorduri. Poate nimeni nu o va interpreta vreodata sau nu o va intelege, in plus el stie ca nu va mai scrie muzica niciodata. Ce zici de cateva randuri scrise de tine pentru Raftul de carti. Poate ca asta lipseste la simfonia noastra? Altii ca noi? Tu! Propunerea noastra e pe bune, de pe raft alegi singur...

Epilog: Ar trebui sa mai fim copii... O sansa sa mai putem fi sinceri si curati...

Pentru subscribe, unsubscribe, scrieti la adresa: (...) - trimiteti adresa si in functie de ce solicitati - o vom copia in / sterge din - banca de date. Indiferent de varianta, va multumeste:

The Salt Street Journal

Alina Simion
Aretta Bazdara
Daniel Grigoroscuta
Eduard Orasanu (redactor sef)
Ionut Apostu (redactor sef – adjunct)
M. P.
Sabina Dodan

"Frumusetea va salva lumea!" F. M. Dostoievski
iar frumusetea este
HRISTOS

Niciun comentariu: