The Salt Street Journal nr. 73



Saptamanal de cuvinte proaspete

Nr.73 / 8 Octombrie 2000, Iasi - Romania

La realizarea acestui numar au participat: Gheorghe Pintilescu, Nicoleta Salcudean, Danut Jemna, Dorin Popa & Danut Manastireanu, Marius Cruceru, Eugen Grigoroscuta, Ghitea Mitica, Adrian George, Clara & Robert Martiniuc, Dorin Rus, Ionatan Pirosca.

Cuprins:

Argument (1), Prima stire, Argument (2), Cugetari privind Evanghelia dupa Matei, Exercitii de intelegere, De la competens la competent..., Raftul de carti, Cinquecento, Perspective psihologice, Nurofen, Argument (3), Scrisoare din America, Argument (4), Un bob de sare, Un alt bob de sare, Argument (5), ...Ionatane, Argument (6), Curier & Posta redactiei, Epilog, Informatii subscribe / unsubscribe.

Gheorghe Pintilescu (Medias)

Argument (1)

Dragilor, ar fi pacat sa nu mai primesc revista voastra! Sunteti dezamagiti, obositi, satui?

Ce s-a intimplat? De ce ii lasati pe multi fara aceasta revista? Credeti oare ca daca se putea nu primeati si altfel de ajutor? Ati plecat cu credinta ca veti reusi sa faceti ceva FRUMOS! Si acum luati vacanta spunindu-ne ca cine stie, poate revista nu va mai fi! Voi nu ati constientizat ce mare responsabilitate v-ati luat cind ati plecat la drum? Fata de toti cei care au solicitat revista voastra!

Ce parere ati avea daca Bunul Dumnezeu v-ar comunica intr-o zi: plec in vacanta!... si nu se stie daca mai revin...

Este teribil de greu sa muncesti si sa crezi la un moment dat ca nu mai esti util! E ca si cind OMUL ar renunta dupa o seceta cumplita sa mai creada ca saminta va rodi... neglijind faptul ca poate lacrimile si sudoarea lui puteau salva viata plapindei seminte pina cind Dumnezeu se va indura sa-i dea ploaia binecuvintata. Va multumesc pentru tot ce-ati facut pina acum si va indemn sa nu renuntati! Cu respect si dragoste…


(Grafica cu care s-a editat acest numar. Grafica: Aretta Bazdara)

Tinerete fara batranete si viata fara de moarte!



Prima stire

. Dumnica, 2 octombrie 2000, in spatiul, partial reconstruit, al bisericii nr. 2 baptiste din Iasi a avut loc un botez evanghelic. La inceputul luni septembrie, aceasta cladire a suferit grav de pe urma unui incendiu.
. Incepand de saptamana viitoare, orasul Iasi va deveni un important loc de pelerinaj, Sarbatorile Iasului, dar mai ales hramul cuvioasei Parascheva va fi centrul atentiei. Se asteapta prezenta a peste jumatate de milion de persoane, multe personalitati - mai ales politice. Aceste manifestari coincid cu lansarea oficiala a campaniei electorale pentru viitorul parlament si presedinte al Romaniei. Prima personalitate care a sosit este Patriarhul ecumenic de Constantinopol, Bartolomeu I.

Nicoleta Salcudean
(Timo Teams)



Argument (2)

... A venit toamna, se apropie luna octombrie... Ma gandesc daca s-a terminat sau nu vacanta voastra.

Noi ne-am simtit tare onorati sa aparem in numarul trecut, si vrem sa va multumim. Suntem de partea voastra si credem ca orice s-ar intampla, Frumusetea va salva lumea! Nu stiu exact prin ce treceti voi acum, dar ne-am bucura daca ati trimite niste motive de rugaciune sa luptam impreuna. Daca va putem ajuta, vrem sa o facem.

Oricum, va admiram pentru curajul si frumusetea voastra. Vrem sa ramanem colaboratorii vostri.

PS: Va trimit o poezie care mie imi place tare mult. Sper sa va incurajeze.

"We cannot choose how many years we will live,
But we can choose how much life these years will have.
We cannot control the beauty of our face,
But we can control the expression on it.
We cannot control life's difficult moments,
But we can choose to make life less difficult.
We cannot control the negative atmosphere of the world,
But we can control the atmosphere of our minds.
Too often we try to choose and control the things we cannot.
Too seldom we choose to control what we can...our attitude."

Danut Jemna



Cugetari privind Evanghelia dupa Matei (LIII)

Desi multi invatati si ucenici s-au scandalizat in raport cu ceea ce facea sau spunea Isus, iata un exemplu de om, fruntas al sinagogii care apeleaza la Christos intr-o situatie limita. Fiica lui murise, insa a venit la Isus cu credinta ca El poate sa o invie. Ce credinta?! Oare cum o fi aratat acest om? Cum s-o fi nascut credinta in el? A ajuns sa se inchine inaintea lui Isus, el fruntasul sinagogii, unul caruia i se facea plecaciuni. Cu siguranta ca moartea fiicei sale l-a adus intr-un punct de maxima tensiune. Ar fi facut orice pentru aceasta fiica, insa acum era neputincios. Posibil sa fi auzit de Isus, de minunile Lui. Iata ca omul, neavand nimic de pierdut, apeleaza la Christos, intr-un ultim gest, cu o ultima speranta. Acest om venea la Christos cu incredere, adresandu-i-Se ferm, stiind ca punerea mainilor Lui poate invinge moartea.

In perspectiva lui Christos moartea fetei, moartea unui om credincios este o adormire: "Nu plangeti, fetita n-a murit, ci doarme".

Imparatia cerurilor a coborat la om, iar credinta face pe om sa priceapa moartea ca pe o adormire. Aceasta imagine corespunde eschatonului.

Perspectiva eschatologica este una din cele mai insemnate, mai puternice pentru viata Bisericii, pentru viata omului cu Dumnezeu. In aceasta optica lucrurile lumii capata semnificatii noi. Desi fruntasul sinagogii cere viata inapoi pentru aici, Christos raspunde cu un semn al invierii si al biruintei mortii. Moartea este aratata ca fiind invinsa: ea este o adormire pentru cei ce cred, iar invierea este sensul final al tuturor.

In aceasta intamplare ni se arata cum credinta a functionat intr-o forma primara. Omul adus la limita existentei se trezeste si face apel la Dumnezeu pentru un lucru care pentru era important in viata de aici. Insa minunea este un semn care are functia sa conduca omul mai departe.


(textul acesta se poate citi integral in "Danut Jemna" - Cugetari privind Evanghelia dupa Matei)

Exercitii de intelegere XXVIII

Dialog intre Dorin Popa si Danut Manastireanu / Radio Nord-Est Iasi / Decembrie 1999



Danut Manastireanu

Vreau sa va dau un exemplu. Am predat un an...



Dorin Popa

In Asia, in Asia ar fi foarte bine.

Danut Manastireanu: Eu stiu, depinde, s-ar putea sa avem opinii diferite despre Asia. Nu ma refer la Asia economica, ma refer la Asia ca mentalitate religioasa de exemplu.

Dorin Popa: Dar ca civilizatie...

Danut Manastireanu: Antica...

Dorin Popa: ... Asia nu cred ca este chiar de neglijat. Ei sunt foarte disciplinati, ceea ce noi nu suntem.

Danut Manastireanu: Sigur, cand va referiti la civilizatia japoneza, daca va referiti la cea indiana mai putem discuta.

Dorin Popa: Nu, la cea chineza ma gandesc in primul rand, la cea japoneza, la cea coreiana. Totusi, toti sunt disciplinati.

Danut Manastireanu: Sigur ca da, asta tine si de o anumita dimensiune religioasa.

Dorin Popa: Daca ma gandesc la japonezi, care au posibilitatea sa castige destul de bine fata de alte tari, sunt destul de modesti si accepta salarii chiar mai mici decat ar merita, pentru binele tarii foarte mult merge la buget si nu este nici o problema acolo.

Danut Manastireanu: Dar nu sunt ei individualisti asa cum este civilizatia occidentala, europeana in primul rand, dar si cea americana, mai ales cea americana. Vroiam sa va dau un exemplu. Eu am predat un an educatie religioasa. Dupa parerea mea...

Dorin Popa: Unde, aici la colegiul Wurmbrand?

Danut Manastireanu: In colegiul Wurmbrand. Am predat la elevii de liceu, era singura clasa de liceu, clasa a IX-a, atunci. Dupa parerea mea, daca ma uit la felul in care se face educatie religioasa in scolile romanesti, dupa parerea mea noi ne aflam in plin Ev Mediu, cu mentalitatea. Pentru ca, daca religia nu s-a predat in Romania pana in 1989, in momentul in care, sub presiunea diverselor confesiuni religioase, predarea religiei a fost reintrodusa in scoala, ideia a fost aceea ca predarea religiei ar trebui sa faca catehizare, obiectivul acestei activitati este catehizarea copiilor, dupa mine acest lucru este absolut aberant.


(textul integral in “Exercitii de intelegere”)

Marius Cruceru



De la competens la competent, o perspectiva asupra autoritatii si competentei in lumina unei lecturi asupra Predicilor lui Augustin

Exercitiu de analiza asupra semnificatiilor cuvintului "competens" in predicile lui Augustin (ultima parte)

Vai de cei care ii fac pe unii dintre acesti micuti sa cada in ispita slujirii fara maturitate! Responsabilitatea este in primul rind a noastra a pastorilor, a comitetelor parohiale, a liderilor bisericesti, responsabilitatea de a discerne cu atentie intre cel ce este gata sa slujeasca si poate purta povara recunoasterii eclesiale si cel care trebuie dezbracat de sine pentru a putea fi de folos Trupului. Am fost intrebat ce solutii practice ofer in urma acestui studiu cu puternice inclinatii teoretice: raspunsul cred ca il gasim in Scripturi si trebuie adaptat la fiecare situatie, la fiecare persoana, avem o tipologie in care trebuie sa lasam loc pentru bisericile din mediul urban si pentru cele din mediul rural care se confrunta cu probleme diferite, persoanele, la rindul lor sint atit de diferite si nu putem imagina un "proces tehnologic" pentru ucenicire. Nu putem oferi solutii centralizate care sa inlocuiasca creativitatea liderilor bisericilor locale care au lumina Duhului si pentru astfel de situatii. Nu propunem modelul lui Augustin nici pentru a intirzia data botezului prin preparari exagerate ale catehumenilor, nici pentru a face noi impartiri ale membrilor bisericii in grupuri si grupulete; stim ca Augustin a fost ispitit de secte care au aplicat astfel de ierarhizari artificiale si pagubitoare. Oare nu spun Scripturile ce sa facem daca se converteste primarul satului sau prefectul judetului? "Caci de pilda, daca intra in adunarea voastra un om cu un inel de aur si cu o haina stralucitoare…" voi il puneti in rindurile din fata, cind locul lui este pe banca de catiheza care trebuie facuta cu mult mai multa seriozitate, devine membru in comitet cind are nevoie de parinti spirituali (sponsores). Oare nu toata Evanghelia este si o poveste a felului in care inteligenta nu presupune si intelepciunea, talentul nu presupune darul spiritual, scoala nu presupune ucenicia si diploma nu presupune recunoasterea eclesiala.


(textul integral in “Marius Cruceru - Exercitiu de analiza asupra semnificatiilor cuvintului ‘competens’...”)

Eduard Orasanu



Raftul de carti

"Fratele Ioan Alexandru a plecat Acasa, fara sa mai fi ajuns sa-si vada casa dupa accidentul pe care l-a avut acum 6 ani. A plecat fara sa sufere pe cind scria sau studia, in apartamentul in care locuia la Bonn. A fost gasit la masa de lucru cu capul cazut pe Biblie!!! Citi dintre noi nu am visa sa murim asa!" (Cristi Tepes)

Sfios si curat, sensibil si tandru, iute si inflacarat, pe Hristos vestind in grai Romanesc, prin imne, multe si tainice imne, el este petala frageda a necuprinsului CRIN: Ioan Alexandru.

Un excelent poet sau un excelent teolog? Imnele le cuprind pe amandoua. Cantec de patrie sau cantec de parinte? Iubirea le cuprinde pe amandoua. Metafora sau grai limpede? Taina le cuprinde pe amandoua. Poetul presimte Nunta, aude coborarea Mirelui si o intampina cu imne, aceasta in vremuri cand bucuria Nuntii, existenta Mirelui si asteptarea Lui erau interzise.

Poetul vede in pamant altceva decat C. A. P. , iar in taranul roman altceva decat brigadierul fruntas, aceasta in vremuri in care pamantul era al nimanui si muncit pe degeaba, iar taranul era silit sa fie navetist. Poetul vede in provinciile istorice romanesti altceva decat ideologia oficiala, iar in personalitatile trecutului altceva decat un mijloc de propaganda, aceasta in vremuri in care nu exista decat o singura provincie: Scornicesti.

(text aparut in SSJ, vara trecuta)


(textul acesta se poate citi si in “In memoriam – Trei personalitati disparute”)

Aretta Bazdara



Cinquecento

"Totul este in noi, opera noastra e un fel de jurnal" Pablo Picasso

Postimpresionismul

Treptat artistii au simtit nevoia unei inovatii exprimindu-si in operele lor pornirile inimii, au dorit sa-si exprime personalitatea intr-o noua forma de manifestare, intr-o noua estetica. Aceasta perioada e cunoscuta sub numele de miscarea contra impresionismului sau postimpresionismul. Putem aminti aici nume mari ca: Cezanne, Gaugain, Van Gogh, Toulouse - Lautrec.

Paul Cezanne (1839-1905)



Cezanne admira pe impresionisti pentru ca acestia reusisera sa lumineze paleta dar... condamna curentul ce reusise sa dizolve forma obiectelor. Artistul a lucrat autoportrete: "Autoportret 1877", o serie de portrete ale doamnei Cezanne, Gustave Geffroy si figurile de copii cu vesta rosie; peisajele sale reprezinta locuri pe unde artistul a calatorit : "Casa din padurea de la Fontainebleau", "Peisaj din satul Gardanne", "Aleile de castani"; naturi moarte subiect ce l-a fascinat pe Cezanne: "Natura moarta cu ceapa", "Lalele"; scene de gen: "jucatorii de carti"; figuri de oameni simpli : "Omul cu lulea". Ultima lucrare a artistului a fost realizata in 1906: "Cabana lui Jourdan"

...

Am sa va scriu citeva rinduri despre un artist, un artist care a cunoscut "bucuria" unui scaun cu rotile. Iata ce spune el: "Cind te gindesti, ca daca as fi avut picioarele ceva mai lungi, nu m-as mai fi apucat de pictura."

Privind tablourile sale nu cu mult timp inainte de a muri, artistul spune : "Asta nu-mi va da picioarele inapoi... pictezi pentru ca n-ai ceva mai bun de facut." Acest om era ca noi, si citi nu sunt ca el. Intr-o discutie despre iubire artistul da o replica colegilor sai: "Voi credeti ca vorbiti despre iubire? Voi nu vorbiti decit de legaturile trupesti. Iubirea este altceva, nu numai dorinta, patul, gelozia..."

Sa alergam in noi si sa vedem cum suntem ...

Am surprins in seara asta un cer cu stele, din cind in cind mai suspina albastrul sau... pe pamint toti erau intregi trupeste... am cautat... pacat, sufletele lor nu aveau trup... era o trista amintire a unei sensibilitati uitate.

Voi continua sa va vorbesc despre artistul meu... ma tem sa nu uit sa-mi hranesc sufletul... Tu nu ?


(Recomandam a se vedea "Istoria SSJ-ului in 6 desene" & Cinquecento - Aretta Bazdara)

Sabina Dodan



Perspective psihologice

Sentimentele

Sentimentul este o stare afectiva complexa, care combina o serie de elemente emotive si imaginative mai mult sau mai putin clare sau stabile care persista si in absenta cauzei care le-a provocat.

Sentimentele pot fi estetice, religioase, morale, de admiratie, de respect, de rusine, de culpabilitate, inferioritate, orgoliu, stima, teama, fericire, agresivitate, pace, liniste, furie, groaza, tristete, bucurie - toate coloreaza afectiv viata noastra si ne influenteaza comportamentul.

Sentimentele sunt intotdeauna legate de tendintele cele mai profunde ale individului, de dorintele lui realizate sau nerealizate. Toata experienta lui de viata se codeaza parca in sentimentele pe care le traieste si se decodeaza prin maniera in care el si le manifesta.

Uneori, individul traieste reactii emotionale subconstiente pe care nu le poate exprima liber si pe care le "ascunde" de ochii celorlalti. Dar pentru a putea trai din plin este recomandata exteriorizarea sentimentelor, oricat de triste sau neplacute ar fi ele, pentru ca altfel se poate instala depresia sau alte simptome nevrotice sau psihosomatice.

Exista persoane a caror exteriorizare a sentimentelor ne socheaza, ei sunt ca o oglinda, mereu sinceri dar parca ireali. Ei traiesc doar la exterior, la interior simtindu-se eliberati si de cele mai multe ori cunosc doar fericirea.

La polul opus, persoana care-si interiorizeaza sentimentele, le ascunde si le macina este o persoana sentimentala, inchisa in sine si care are o constiinta "secteta" a propriei valori, neexteriorizarea facand din ea o persoana etichetata ca fiind "un mister". Ea fuge de lume si de orice relatie cu ceilalti, abandonand mereu, dar poate deveni agresiva si violenta la provocarea celorlalti.

Sentimentele joaca un rol important in viata noastra, important este insa ca sa nu ne lasam dominati si influentati de ele astfel incat "sa ne pierdem capul".


(textele "Perspective psihologice" pot fi citite integral in "arhiva de aur" - Sabina Dodan)

Eugen Grigoroscuta



Nurofen

A trecut o saptamana de la ceremonia de inchidere a Jocurilor Olimpice - Sydney 2000. Evident, materialul de azi contine cateva reflectii vizand evenimentul desfasurat in emisfera sudica. Nu cred sa existe persoana care a urmarit (chiar si partial) Jocurile Olimpice, care sa nu fie de acord ca, din punct de vedere tehnic si organizatoric, aceasta a fost cea mai reusita editie. O fi fost pentru altii, dar pentru noi, romanii, a fost olimpiada cosmarurilor. Nici vorba sa fi fost de vina sportivele si sportivii nostri. Au avut altii grija.

In trecut, decizii similare - ca principiu, nu ca domeniu de aplicabilitate - se luau in locuri tainice de oameni cu identitate stiuta doar de un cerc restrans de colaboratori. De asta data, presupun ca deciziile au venit din birouri utilate ultramodern, transmise prin celulare, probabil de tipi care la receptii oficiale poarta fracuri, gulere albe si scrobite, papioane, dar in interior sunt intunecati. Nu consider ca eu sunt subiectiv sau, poate alte 23 milioane de romani, dar am convingerea ca intr-un moment s-a decis: gata cu romanii! Au intrecut masura! Ne dau clasamentele peste cap! Ce sa caute ei in primii zece? NU ROmania! Si pentru ca toate acestea (vorba poetului) trebuia sa poarte un nume, li s-a spus: NUROfen! Este clar de unde vine? "Fen" - probail in mintile lor sugereaza ca ne-au fentat. De fapt, s-au fentat. In mod oficial! Ce ma determina sa cred ca medaliile au fost decise mai putin in arene si mai mult in laboratoare? Ar fi multe argumente, dar, pentru moment, un singur exemplu: de la Andreea Raducan pentru test au fost recoltati 62 ml de urina, iar la laborator au ajuns 100 ml!! Sa creada ei ca romanii sunt asa naivi! De obicei, in mod demonstrativ, se arde sau se calca in picioare drapelul dusmanilor. De asta data insa, acei oameni si-au calcat in picioare propriul drapel - cel olimpic.

S-a produs o mica schimbare, dar esentiala: "familia olimpica" (ce frumos suna candva) a devenit clan. Au calcat in picioare (si nu o data) propriile decizii, regulamente, au facut compromisuri, facand sa planga niste copii si niste tineri. Stiu ei de ce, si stim si noi.

Nimic nu m-a impresionat in aceste zile ca palmele batatorite ale copilului Andreea Raducan, care semnifica truda, o viata fara copilarie. Doar un termen de comapratie exista pentru aceste palme batatorite: obrazul impostorilor, autorii acelor decizii care au scandalizat pana si pe adversarii nostri - cinste lor pentru atitudinea demna. Dincolo de orice insa, medaliile romanilor au fost cu atat mai stralucitoare - valoare obtinuta prin munca, talent si tenacitate, cu cat au fost lustruite tocmai de ostilitatea manifestata de cei care faceau alergie la vederea tricolorului romanesc.

Am vazut in aceste doua saptamani, un OM cat o tara: Ion Tiriac, care a sters lacrimile celor indurerati de nedreptate si hotie, a felicitat cum doar el stie sa o faca, a fost protector pentru toata delegatia, a fost demn atunci cand seful statului a vizitat echipa Romaniei - ce lectie!

Pentru toate, permiteti-mi in final, ca roman, sa nu fiu de acord cu demisia sa (inca o dovada a moralitatii in respectarea propriilor principii), decat cu o conditie: sa candideze pentru Cotroceni.

Mitica Ghitea (Sacramento - USA)

Argument (3)

Stimata Redactie, am trimis o parere personala despre cartea "Left Behind" care a fost publicata in numarul 72 al SSJ-ului din septembrie 4, semnata Mitica Ghitea.

De atunci incoace nu am mai primi prin Internet nici un numar al SSJ, desi de fiecare data am citit cu placere jurnalul si am apreciat continutul.

Sper ca nu a intervenit vreo cenzura care a decis ca nu sunt binevenit in randurile cititorilor magazinului SSJ pentru ca mi-am exprimat o opinie diferita fata de alti cititori. Cu stima…

Adrian George

Scrisoare din America

Iata-ma scriindu-va din nou. Se pare ca am intrat intr-o polemica pe care sincer mi-o doream dar ...

Deci sint Adrian George si am avut citeva rinduri scrise catre redactia dumneavoastra referitor la cartea celor doi scriitori americani intitulata "Left Behind". Am raspuns si unei doamne (domnisoare) pe nume Cristina Fratu tot referitor la aceasta carte. Astazi am citit din nou revista dumneavoastra si am intilnit rindurile scrise de un domn pe nume Mitica Ghitea referitor la cartea "Left Behind" si indirect adresate mie.

In primul rind ii multumesc acestui domn prin faptul ca a fost intr-o oarecare masura sensibilizat de rindurile scrise de mine redactiei dumneavoastra.

As incepe aceasta scrisoare insa cu un "remember" nu de mult apus (daca este apus): Ceausescu a eliberat detinutii politici imediat cum a venit la putere. Nu a intervenit in 1968 in Cehoslovacia alaturi de trupele sovietice si cele ale Pactului de la Varsovia. Nu a permis trupe sovietice pe teritoriul romanesc. A condus o politica externa ce a facut ca Romania sa poate primi beneficii financiare uriase din occident. A reusit o mediere in zona de foc a lumii unde a pastrat legaturi atit cu Israel cit si cu Arafat. A ajutat intrarea Chinei in ONU. A primit cele mai inalte distinctii internationale atit din Europa cit si din Africa, Asia, America. A construit fara asemanare in istorie. A preluat conducerea tarii cind altii se ascundeau (Apostol, Maurer, etc). Nu a boicotat olimpiada din Los Angeles pe cind Gorbaciov o dorea. Sub conducerea sa, Nastase, Comaneci si multi alti sportivi au adus laurii tricolorului peste hotare. A lasat tara fara datorii. A incercat o industrializare fortata pentru a ne arunca in rindul tarilor civilizate. A fost laudat atit de americani (Carter, Nixon) fiind invitat in aceste tari, unde i s-a facut o primire foarte calda si plina de consideratie. Regina Angliei l-a invitat pe Ceausescu fiind asteptat cu toate onorurile. Ceausescu... bla, bla, bla, bla.

Lista ar putea fi continuata. Am dorit sa va pun aceste lucruri pe tapet, pentru ca am dorit sa argumentez de ce nu sint de acord cu rindurile dumneavoastra, ce pe alocuri sint contradictorii. Dar asta va decurge un pic mai la vale.

In primul rind spuneti ca prin faptul ca anticristul a fost denumit Nicolae Carpathian (poate o aluzie la Nicolae Ceausescu), tara noastra ar putea fi cunoscuta mai bine. Adica americanii si alte natii vor sti cu siguranta ca Romania si Clujul sint locul nasterii acestui personaj biblic, drept pentru care ar trebui chiar sa le multumim. Faptul ca va simtiti jignit de o anume sarbatoare americana "Halloween", care daca nu stiati noi o avem de sute de ani, ea se tine de sarbatoarea recoltei, atunci cind se pun bostani in poarta cu luminare in ei pentru a arunca raul. Faptul ca americanii, fiind mercantilici, uzeaza de tot ce se poate uza pentru a produce bani, punind in vinzare pina si chipul acestui Dracula. In parte aveti dreptate, insa nu am citit pina acum vreun rind din partea dumneavoastra referitor la acest lucru.

Dracula nu este anticristul domnule! Dracula nu este Romania domnule! Nu doar Transilvania este Romania, ci si Tara Romaneasca si Moldova.

Eu sint ortodox, cu relele si bunele cu care sintem vazuti, insa nu judec o religie. As putea sa cred, in pacatosenia mea, la fel ca Petre Tutea ca Dumnezeu este roman. Sigur este o fabulatie dar cu multe trimiteri.

Nu fac comert cu credinta mea, insa pe aceiasi treapta ma consider mindru de a fi roman si de a respecta locul nasterii mele si al mortilor pentru demnitatea natiei romanesti.

Mi s-a sugerat in timpul sederii mele cu actele de plecare definitiva sa trec la o alta credinta pentru a pleca mai usor stiindu-se ca America este o tara in principiu unde protestantii sint in mare numar. Nu am facut-o scump domn. Pentru mine toti eroii neamului atit din Moldova cit si din Transilvania si Tara Romaneasca au reprezentat ceva. Au reprezentat continuare (continuitate, n.r.), existenta. Au fost multe alte religii ca de exemplu greco catolicii carora prin Scoala Ardeleana le datoram modernizarea Romaniei.

Pina si aici imi tin Pastele meu ortodox in pofida unora care au schimbat datele. Interesant este ca sint rupti pina si de faptul ca au fost romani. Rusinos. De la ei am primit aceste carti cu notatia ca sint excelente si ca anticristul este roman domnule. Fara nici un tremur de buze, fara nici un tremur sufletesc, fara nimic. Adica niste simple rinduri "funnny" dar cu o mare implicare religioasa pentru ca are la baza Apocalipsa.

Are vreo importatnta pentru dumneavaoastra cine a fost Emil Cioran, Eliade, Bujor Nedelcovici, Gyr, Brancusi, Palade, Perlea (Ionel), Nae Ionescu, Mircea Vulcanescu, Pamfil Seicaru, Eminescu, Nichita, Enescu, Porumbescu etc.? Poate ca da. Ca au fost ortodocsi nu are importanta, insa ca au fost buni romani are mare importanta.

Atunci intervine ceea ce inseamna sa fi roman. Atunci intervine sa iti aduci aminte prin cite a trecut acest popor si inca mai trece. Atunci se cuvine sa nu uitam ca sintem romani si avem prin "ordinul" dumnezeiesc sa ne ajutam si sa ne iubim tara ce ne-a fost data. In spiritul adevarului si al bunului simt nu trebuie sa se repete blasfemii la adresa oricarui popor in fond. Nu cred ca este momentul sa etichetam, pentru ca atunci vorba principiului american cind arati cu degetul catre cineva sa nu uitam ca alte trei degete sint orientate catre tine. Sa amintesc de Vietnam, sa amintesc de lipsa de ajutor medical a celor fara servici, sa amintesc de "homeless", sa amiintesc de droguri, arme etc. Ar fi inutil. America ramine America, dar nici noi nu sintem papuasi cum nici ei nu sint ingeri.

Acest sentiment de "capul plecat sabia nu-l taie", pe care ni l-au cultivat mult parintii si ne-a dus unde ne-a dus, s-a uitat ca este contestat in poezia "Daniil Sihastru" al lui St. O. Iosif prin continuarea: "Dar lantul minile si picioarele inconvoaie".

Va spun asta nu pentru a va face corectie civica, istorica etc ci pentru a va reaminti de ce trebuie sa nu toleram blasfemia la care sintem supusi.

Oare de ce nu s-a numit Anticristul ca Adolph Hitlerian? El a facut mult rau si se stie. De ce nu Gingis Haanian? De ce nu Isarionovici Stalinian? Va spun eu de ce. Exista o anume campanie de denigrare. Nu v-o spun obsedat fiind de mania persecutiei, insa eu traiesc aici si stiu foarte bine asta. A murit Eugen Ionescu si nimeni nu a spus ca este originar din Romania, insa daca ar fi facut vreo nenorocire fiti sigur ca s-ar fi spus tara de origine. Se spune undeva ca am cistigat locul intii in computere, unde SUA s-a clasat pe locul trei? Sau locul intii la matematici si fizica? Nu. Insa avem copii bolnavi de SIDA, sintem parca papuasi. Este o mare eroare. Credinta este atacata si nu numai la adresa ortodocsilor, dar si pe cei a caror religie ii face sa mai bata un pic a roman.

Eu apreciez locul unde traiesc, dar nu uit ca sint roman (mi s-a luat cetatenia romana dar asta nu are nici o importatata) si am luptat pe orice cale legala si politicoasa ca sa-mi arat aversiunea fata de vreo idee ce se vrea a dezinforma si a aduce reale prejudicii Romaniei si mai cu seama poporului roman.

Rechizitoriul numarul 2: Ceausescu a distrus moral si fizic un popor pentru a-si atinge scopul acela de nou "mesia" pentru romani. A facut un genocit fara precedent in timp de pace. A redus poporul si tara la o jucarie personala. A distrus traditia unui neam. A ucis. A promovat nonvaloarea. Ne-a redat evului mediu. A creat cea mai odioasa politie secreta. Si-a batut joc de o natie cu concursul puterilor externe. A fost judecat tot de comunisti travestiti in capitalisti. Si-a batut joc de noi si de o lume intreaga. Ceausescu bla, bla, bla…

Dupa moartea lui (!?) ati stiut ca s-a scris in ziarul Orange County Register, pe doua pagini (!?), in urma unei declaratii a CIA, ca a fost ajutat cu 45 milioane de dolari pentru faptul ca a furnizat documentatie de la marele radar rusesc, pe bazele caruia avionul antiradar american a fost construit. Apoi evreii scriau, tot in acelasi articol, ca replica la cele intimplate cu Ceausescu, ca trebuie facut un proces, pentru ca ei au avut acest proces de la Nurenberg, si in concluzie spunind ca totusi pentru ei a murit un "aliat". Destul?

Ar fi multe de spus stimate domn dar timpul nu ne permite. V-as ruga sa mai reflectati la cele scrise si sa intelegeti urmarile ce pot decurge din tolerarea acestei blasfemii a celor doi scriitori.

Daca un roman ar fi fost vazut ca salvatorul lumii in cazul filmului "Independence day" unde tot un evreu este salvatorul lumii (sa existe vreo pelicula unde aceasta natie sa fie vazuta negativ?) as mai balansa ca fiind pura speculatie, insa adevarul este ca sintem considerati niste papuasi. Se uita ca nemerniciile ce s-au petrecut in Romania sint cu concursul celor mai dezvoltate state ale lumii. Nu eu am fost la Yalta, la Malta etc.

De curind ne-a vizitat parintele Galeriu cu care am stat si am discutat pe multe teme pe linga care si acest fapt petrecut in literatura americana. A gindit la fel. Blasfemia exista si nu se pune la indoiala. Asta nu inseamna sa urasti o natie prin citeva elemente negative sau lichele politice si literare pentru ca am cadea in alt pacat. Dar trebuie taiat de la radacina inainte de a ajunge maligna tumoarea.

Cind Petre Tutea spunea pe patul de moarte "Nu m-as putea plinge ca am suferit pentru ca am suferit mult. Dar am suferit pentru demnitatea poporului roman". Acesta este mesajul. Tot ce trebuie sa facem este pentru demnitatea noastra indiferent de ce religii sintem. Daca nu atunci nici ca mai putem avea pretentii.

Va multumesc mult pentru atentia citirii rindurilor de mai sus.

Nota SSJ: doar din motive de spatiu am mai taiat cateva fraze. Noi credem in libertatea de exprimare. Incurajam polemicile cordiale... si speram ca spiritele nu se vor incinge prea tare.


(recomandam a se vedea si “Left Behind – O corespondenta intre cititorii revistei despre aceasta carte")

Clara & Robert Martinuc (Los Angeles - USA)

Argument (4)

Vrei sa zici ca deja v-ati apucat de revista si o trimiteti duminica asta? Ne bucuram mult de tot pentru voi si speram ca pauza asta sa va fi prins bine.

Ma bucur ca va ginditi sa incepeti revista iar. Nu stiu ce asteptari ati avut si mai aveti?

Alina Simion



Un bob de sare

Veghez, dar tu nu stii. Veghez asupra dorintelor tale. Atat de rar imi dai voie sa le vizitez, incat inclin sa cred ca ele nu mai exista de mult.

Asta mi-am dat seama intr-o noapte cand, fiind luna plina, mi-am imaginat ca ti-ar placea ca ele sa petreaca o noapte cu mine. Si-n vreme ce-mi dadeai ultimele instructiuni, ca nu cumva vreo una din ele sa se piarda, ele, saracele, incepuse sa moara. Mureau de dorul tau, de dorul stapanului tiran, care atat de rar le lasa sa respire.

Nu m-ai crezut atunci cand ti-am spus: "Au murit!" "Las' ca-si revin ele. N-ar fi pentru prima data", si ai inceput a rade.

Acum cand eu singura ti-am mai ramas, incepi sa nu ma mai poti gasi.

Inainte nu ma puteai deslusi dintre celelalte, cu toate ca nu eram ca ele, pentru ca eu nu eram dorinta, acum singuratatea noastra in doi te nauceste. Ma cauti si nu ma gasesti. Nu inteleg sensul cautatului tau pentru ca stii prea bine ca eu vin de obicei la tine.

Sabina Dodan



Un alt bob de sare

Privesc inapoi:
Dintre doua priviri,
Una s-a uitat.
Dintre doua inimi,
Una e goala.
Dintre doua suflete,
Unul s-a stins.
Privesc inainte:
Sunt din nou doua suflete.

Dorin Rus (Sibiu)

Argument (5)

Sunt Dorin Rus de la Vocea Evangheliei Sibiu si as fii tare interesat de saptamanalul vostru de cuvinte..... Am citit mai multe numere de la 67 incoace si tare ne-au placut...

Daca mai reveniti, dati-ne si noua de stire...

Ionatan Pirosca



... Ionatane

spune-I ca nu mai poti zbura, ca nu mai stii drumul din aer al rugaciunilor. ca nu mai canta ca-n copilarii lemnul merilor, perilor, prunilor.

spune-I cat te doare frica din ceilalti, visele din pietrele ce le pun capatai, ca, pe deasupra, plopii sunt mai inalti, ca nu poti, dedesubt, sa mai ramai.


(integrala textelor "Ionatane" se pot citi in "Ionatan Pirosca - Galeriile de poezii 'Ionatane'")

Jacob's Well

Argument (6)

Buna, suntem de la organizatia ''Jacob's Well'' (Fantana lui Iacob) si va scriem si totodata vrem sa va multumim pentru revistele trimise de dumneavoastra saptamanal si in acelasi timp sa va anuntam ca de pe data de 9 septembrie nu am mai primit-o. Am dori mult daca aveti si celelalte numere sa n-i le trimiteti. Ne-au placut foarte mult, sunt foarte interesante si in acelasi timp folositoare. Va multumim.

Cu mult drag v-au scris reprezentantii ''Jacob's Well''



Din numerele viitoare

Aretta - rubrica adolescentei tale, Ionatan Pirosca - fragmente din nuvela: "Ingerul cel mai scurt inspre mine", Lena G. - O usa spre… o alta scoala

Curier & Posta redactiei

?

Epilog: Sa treaca-n fum cuvintele si ele si mana de miresme ce le umple, Tu pune-mi, Doamne, inima cu vele pe marile tacerii sa triumfe.

Pentru subscribe, unsubscribe, scrieti la adresa: (...) - trimiteti adresa si in functie de ce solicitati - o vom copia in / sterge din - banca de date. Indiferent de varianta, va multumeste:

The Salt Street Journal

Alina Simion
Aretta Bazdara
Daniel Grigoroscuta
Eduard Orasanu (redactor sef)
Ionut Apostu (redactor sef – adjunct)
M. P.
Sabina Dodan

"Frumusetea va salva lumea!" F. M. Dostoievski
iar frumusetea este
HRISTOS

Niciun comentariu: