The Salt Street Journal nr. 120



Curajul de a lupta cu morile de vant

Nr. 120 / 11 Noiembrie 2001, Iasi - Romania

La realizarea acestui numar au participat: Daniel Alb, Cristian Lucaci, Daniel Bud, Lena Grigoroscuta si Ionatan Pirosca

Cuprins: Introducere, Ce mi-ai facut Eros?, Erotismul in arta, Strip si Tease, 18, Eros in America, Jumatati si intregi, Erotism sau identitate sexuala?, Drepturi, Erotismul si politica, SSJ va recomanda, "Documente, Marturii, Memorii", Din numerele viitoare, Curier & Posta redactiei, Epilog, Informatii subscribe / unsubscribe.

Introducere

Ne propunem sa abordam in acest numar o tematica sensibila si dificila, si anume despre "Dragoste / Eros / Erotic". Stim ca in media evanghelica un asemenea subiect este tabu, ca in jurul lui sunt mari prejudecati si isterii, totusi, nu pretindem ca noi vom darama toate zidurile si depasi toate frontierele. Este o provocare la care fiecare dintre noi raspunde sincer si pozitiv.

Aflandu-se ca vom aborda aceasta tema am fost intrebati: "ce varsta au cititorii vostrii?", "cine e specialistul?" si "veti pune si poze?", ei bine, prin raspuns noi ne plasam intre bataile inimii si Cantarea Cantarilor.


(Grafica cu care s-a editat acest numar. Grafica: Aretta Bazdara)

Daniel Alb



Ce mi-ai facut Eros?

O istorie teologizata si personalizata a erotismului.

Marturisesc ca primul lucru care mi-a venit in minte cand am citit subiectul acestui numar au fost cele doua cuvinte scrise intre paranteze rotunde (film erotic) care-ti scot ochii cand rasfoiesti un program tv. Si stii ca trebuie sa te culci seara devreme pentru a nu fi nevoit sa te lupti cu telecomanda mai tarziu, cand stii ca oricum vei pierde si renunti sa te mai lupti.

Sex and the City adica Totul despre sex este un serial bun, nerecomandat si contraindicat, dar un serial bun, care da lucrurile pe fata - desi uneori le vedem pe spate - si le spune pe nume. Serialul face o radiografie a societatii, a motivatiilor - freuidene de altfel - care parca ne determina ca fiinte in acest sfarsit de lume, a cautarilor si respingerilor dintre sexe, a mintii pervertite.

Du-te in strada si spune sex. Nu trebuie sa strigi in gura mare. Rosteste doar. E incredibil cati vor trage cu urechea. Concluzia? Asistam la transformarea lui Eros, zeul "iubirii", intr-un zeu al sexualitatii cu puterile si prerogativele lui Zeus (ca sa vorbesc in termeni mitologici). Salile de fitnes sunt la moda. Ochiul alearga repede peste forme, atmosfera se incinge. Un zambet, o atingere si gata. Simtirea trece inaintea ratiunii. Hormonii circula cu viteza.

Amenzile sunt mari. Unii se ard. Insa toti platesc birul. Pentru ca desi sexul seamana de multe ori cu dragostea, nu este. Pentru ca 'te doresc' nu inseamna 'vreau sa-ti dau viata mea', 'am nevoie de tine' nu e acelasi lucru cu 'sunt aici pentru tine'; 'esti superba' nu inseamna 'te iubesc pentru ceea ce esti'; 'toata lumea o face' nu inseamna 'as vrea voia lui Dumnezeu' iar 'uite ce fericiti suntem' nu inseamna 'ma multumesc cu tine si peste 50 de ani'. Pentru ca nu poti sa intelegi 'imi pasa de ce simti' cand auzi 'voi fi bland', si nu poti sa pui egalitate intre 'ce bine e' si 'as vrea sa te simti bine cand se va termina totul'.

Cine se citeste si se regaseste sa ridice o mana sus. Doar ca, uneori ca sa ridici mana trebuie sa pleci capul si sa dai ochii cu tine insuti. Poate nu-ti place ce vezi. Sa fie Eros de vina?

Mi-e dor de Cristos, Dumnezeul iubirii, dragostea care se sacrifica, de puritatea iubirii din gradina Eden.


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Aretta Bazdara



Erotismul in arta

In ce sens se poate vorbi de erotism... de dragoste...? Si ma intreb la ce bun o astfel de tema intr-o lume macinata usor dar sigur de un obsedat si malefic cint al unui soi de simtire pe care, din nestiinta, oamenii o numesc iubire. E pe buna dreptate o stupida comedie care se consuma intre un pat si alt pat. Degenerata dragostea a ajuns sa fie o ridicula povestioara in care asternutul e amintit cel mai des. Arta se dezvolata de cele mai multe ori sub sentimentul iubirii... Gaugain prinde cu luciditate in penelul sau iubirea pe malurile Pacificului... acea iubire primitiva, nelinistita, in care femeile, de un mister separator, te cheama a le descoperi. Sa nu-l uitam insa pe Rembrandt si pe frumoasa lui Saskia... O iubire care se termina prin moarte... si care totusi traieste azi prin culoare... Se pare insa ca marele pictor a mai cercetat pe pamint iubirea. Viata lui este tulburatoare si sta sub aripa a doua mari realitati: realitatea iubirii si cea a mortii . O picteaza pe tinara lui sotie foarte mult cu flori, simpla sau pe genunghii lui... o picteaza posibil din dragoste... Perceputa diferit iubirea se modeleaza in functie de personalitate. Arta palstica trateaza tema erotismului diferit de la artist la artist. Pina la urma toti vor a spune acelasi lucru dar o fac din porniri personale... Balasa mi se pare mai direct... Trupul femeii e clar un motiv de iubire la el... goliciunea insa nu respinge, nu bruscheaza... e atit de usoara si perfecta in puritate incit te impinge de la spate...

...

Alerg departe de ce exista... sunt prea multe normalitati... Cerul se scurge in paharul meu cu apa de mare... pietrele au disparut de mult tare si am uitat unde s-au autoalungat. Mi se hranesc oasele cu oase, neputintele cu neputinte... Nu mai exist eu de ceva vreme si ma tot caut... inainte nu sufeream asa tare... dar paradoxal aceasta suferinta imi face bine.


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Cristian Lucaci



Strip si Tease

Am ajuns sa topaim intr-a saptea arta, cea a desenelor animate, in care personajele Tom si Jerry au fost inlocuite de doua progenituri zamislite de prafuitul EROS: Strip si Tease.

Strip este un dracusor caruia ii place sa-ti ia totul, sa te lipseasca, sa te vaduveasca, sa te priveze de posesiunile personale, cel care merge pana acolo in sensul literal al cuvantului incat te pradeaza si te jefuieste.

Tease este un sadic pentru care verbul a necaji a devenit refren. Desenele animate animeaza imaginatia pre-scolarului si neutralizeaza senzorii anti-goliciunie, astfel incat imitatia lui Eros se erodeaza.

Intr-un fel scoala face striptease. Cu ajutorul lui Strip dezbraca incet de unele obiceiuri dobandite si de anumiti factori ereditari recesivi si uneori si de cei dominanti. Insa cu ajutorul lui Tease ne necajeste deoarece in primii ani aceasta se face contrar vointei noastre iar mai apoi contrar dorintelor noastre. Iata erosul in scoala cum se joaca cu fiinta umana. Dar in acelasi timp jocul intre elev si cunoastere da un aer siropos de sala de bal.

Acesta ar fi trebuit sa fie un articol pe tema impusa, si anume Eros si Scoala. Insa abordarea va fi mai larga referindu-se la clientii produsului educatiei - elevii intre 7-19 ani. Iata cateva intrebari de care cei mai inaintati in varsta si inaintasii s-au oferit si nu s-au oferit sa raspunda. Ce inseamna Eros? Ce inseamna dragoste? Ce inseamna sex? Cum sa spui si sa nu jignesti? La cine sa ma duc sa intreb? Este pacat sa stau mai aproape de colega? Ce fac cu visurile? Ce fac daca am facut-o? Pot sa ma sarut cu cealalta persoana? Cat de profund? De ce sa port fusta lunga? De ce nu ii am mai mari? Daca m-au surprins parintii? Pot sa scap? Sunt inca tanar si nu am vazut manuale pentru viata, parintii romanilor nescriind din pudoare sau pentru ca nici ei nu erau impliniti. Scoala intreaba. Cine raspunde?

Zeul erosului exista in vremea cand "zeii erau mai umani si oamenii erau mai divini," dupa cum spunea Schiller. Azi lucrurile au evoluat, zeii sunt oamenii si oamenii sunt animale. Ne hranim cu sistemul fast-food in orice domeniu. Sexul este un sandwhich recreational din care iei cate o inghititura in fiecare pauza. Suntem in era post-crestina si post-a-toate. Elevii nu mai sunt Bob Dylani sau Andriesi, ci sunt Spearsi si Eminemi. Imaginea consuma toti pixelii si retina de abia retine in memoria elevului fluxul de culoare care il ineaca. Scoala cuprinde multe si multi. Eu ma voi referi in mod special la elevii din familiile neo-protestante.

Un copil din clasa a doua merge acasa si isi intreaba mama: "Ce insemna sex?" Mama incearca sa-i raspunda: "...cand doi oameni se imbratiseaza si se saruta..." Atunci el da replica, "adica tu cand ma saruti..." Da, exemplul exemplifica si nu simplifica. Burghezia scolilor crestine afirma "Va rog sa nu ne aduceti aminte de aspectele neplacute ale vietii..." Eu inca nu am gustat aceste "aspecte neplacute" asa ca imi permit sa imi imaginez ca nu ar fi asa de neplacute. Epoca victoriana a trecut. Lucrurile se discuta. Astazi gandirea din scolile noastre se aseamana cu cea a Puritanilor. Miscarea lor nu a fost una unitara. A luat de la Reforma reverenta profunda pentru Scripturi ca baza pentru gandirea teologica si trairea zilnica. Dar prin curentele mistice a fost nuantat de un un fel de subiectivism si o tendinta de a cauta sfintenia intr-un mod legalist si spiritualizat, printr-un effort de a te delimita de orice pare lumesc si carnal.

Orice este in afara domeniului "religios si spiritual" nu este crestinesc. Ce este Erosul? Pai, ni se spune ca nu e bine sa punem astfel de intrebari. Dar din cate stiu eu Dumnezeu in V.T. s-a implicat in viata cotidiana si a vorbit de acoperisuri, de pantaloni, de sex, de igiena, etc.

In secolul ratiunii s-a afirmat ca nu exista nimic in afara de ceea ce percep simturile si ceea ce ratiunea percepe. Deci nu exista Dumnezeu. Atunci omul nu are parte spirituala, si Diderot afirma "Omul pare ca se situeaza deasupra animalelor." Exact! Cine VEDE diferenta? Deci omul este 'natural.' Daca omul este doar un alt animal, atunci ce este dragostea? Raspuns: Libido. Pofta. Dragostea este sex. Asa ca burghezia bisericeasca a inceput sa impinga sexualitatea in colturile intunecate, ascunse ale vietii. Apoi s-a ajuns la dragostea romantica, virtuala din epoca Victoriana.

Cine se mai excita astazi citind romanul lui Flaubert "Madame Bovary," care a fost judecat ca fiind pornografic. Azi elevul a vazut goliciuni si goliri de sens din plin. Iar pudicitatea burgeziei neo-protestante care vede sexualitatea cu ochelarii Victorieni lasa elevii ori in ruina imoralitatii pentru a-i recupera imediat ori ii arunca in remuscari si trairi interioare care vor rabufni mai tarziu.

Generatia actuala protesteaza in genul lor: cu cercei in buric si in nas, cu tricouri pana la buric, cu Playboy-ul in mana si tanjesc dupa plinatatea, deschiderea si libertatea adevarului si a vietii reale. Impotriva cui? Cine ii va raspunde? Burghezia?

Cred ca Scoala nu este Biserica. A avea curajul sa provocam noi Eros-ul si nu el pe noi inseamna a avea curajul sa fac striptease cu propria-mi persoana in asa fel incat ei sa ma cunosca exact cine sunt. Nu vreau sa par victorian si nici burghez. Sunt un om care a trecut prin scoala si pe care pudismul nesimtit al unor profesori nu l-a impresionat. Sunt un om pe care dracii il ispitesc si un om care lupta cu Erosul atunci cand acesta sare din tarc. Scoala ar trebui sa fie mediul in care sa ai curajul sa faci si sa spui prostii.

Scoala ar trebui sa fie mediul in care sa ai curajul sa te lasi bombardat de Strip, ca apoi ajutat de Tease sa necajesti societatea dinamitand Erosul.

Adio Burghezie! Bun venit Scoala!


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Eduard Orasanu



18

Varsta de 18 ani ramane o limita imprecisa, cu toate acestea este singura conditie ceruta pentru vizitarea legala si linistita a paginilor web "decoltate". La 18 ani nu esti inca bine iesit din adolescenta si nici bine intrat in maturitate, curiozitatile sunt multe, asa si imboldurile sau impulsurile de "catifea", si totusi trambitile multor site-uri cheama spre descoperiri... dezbracate. Varsta de 18 ani pandeste o astfel de trambita, e gata sa se inroleze, sta cu urechile ciulite, cu toate acestea "dezechiparile" desi multe si complete nu sunt decat un exotic, frustrant si plictisit excitant.

La 18 ani e "cool" tot ce se intampla cat ai bate din palme, si nu intamplator cat iti trebuie sa spui "abracadabra" imaginile curg si dau un incalcit sens cuvintelor: san, coapsa, virilitate, orgasm. Varsta de 18 ani nu refuza profunzimile, cu toate acestea pacalita de aceasta "trambita" nu afla ceva despre daruire, fidelitate si sinceritate. Cuvinte, hei, ce cuvinte! Dar nu afla nici despre nastere, copil, educatie. Responsabilitate, hei, unde te ascunzi? Dar, mai departe, nu afla nici despre notiunile de "o floare in dar", "iesirea la o cofetarie", "plimbare printre tei". Hei!

La 18 ani par de neconceput realitatile tragice numite chiuretaj, imbolnavire cu transmisie sexuala, prostitutie.

Voi incheia cu o poezie - cantec, nu are o legatuta precisa cu subiectul, dar nici pe departe nu e:

"Daca toti am bea parfum, din cupe subtiri, din cani de tabla, ar mirosi mai frumos lumea asta, lumea asta nebuna si oabla" - Dinu Olarasu


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Daniel Bud



Eros in America

Sexul in America este considerat o binecuvintare daca este limitat la relatia erotica intima realizata in cadrul casatoriei. Contrar conceptiei catolice conform careia relatia sexuala este rezervata exclusive procreerii, protestantii americani considera ca sexul conjugal este o relatie rezervata de Dumnezeu pentru sot si sotie. Relatiile sexuale premalitale inca sunt o exceptie, desi de multe ori presa si filmul vor sa portretizeze o realitate diferita. Fidelitatea in casatorie si abstinenta pina la casatorie este puternic incurajata de majoritatea bisericilor si organizatiilor religioase.

Democratia inseamna printre altele alegerea oamenilor reprezentativi in conducere. Persoana care aspira la o functie politica in stat trebuie sa reflecte ideea si modelul de "om politic" gasita la majoritatea alegatorilor. Asadar, ceea ce nu e posibil in Rusia sau in Romania este posibil in SUA: hartuirea legala a unui presedinte pentru adulter. Bill Clinton a fost la un pas de asi pierde pozitia politica din fruntea piramidei din pricina unei tainuite aventuri erotice extraconjugale. In tara se punea intrebarea de ce cu Monica? Nu a gasit o tinara mai draguta?

Adulterul presedintelui american a fost sanctionat de catre alegatori mai ales din pricina modelului moral si etic gresit pe care il inspira generatiei tinere, aflat in functia politica suprema in stat. Standardul moral inalt era acelasi pentru oricare alt presedinte. De regula un profesor este concediat daca are o relatie erotica cu o eleva. Americanii se intrebau cu rusine: "Ce poate invata copilul meu de la acest presedinte imoral?", "Sa stau in familie cu mina pe telecomanda pentru ca nu ne mai putem uita cu totii nici macar la stiri?"

Ziarele si presa sunt in general decente, fara scene erotice explicite. Inca nu am vazut publicata o poza cu un continut erotic indecent intr-un ziar American de mare circulatie. Nici la canalele nationale de televiziune nu am vazut scene erotice indecente. Daca un film contine scene erotice indecente de obicei sunt editate cind sunt transmise pe micul ecran. Pe cit posibil mass-media este curatita de indecenta erotica. Este adevarat ca sunt publicatii erotice specializate, insa acestea nu sunt gasite pe orice stand de carte sau in orice chiosc de ziare. Sunt atit de bine ferrite de ochiul marelui public incit in ultimii patru ani singura publicatie indecenta asupra careia mi-a cazut privirea a fost pagina unui cotidian local romanesc si programul TV din tara. Au fost aduse de un prieten din Romania.

Si totusi, industria care se hraneste din pofta erotica are sedii importante in Statele Unite. Aceasta este parte din realitatea unei democratii unde morala nu poate fi legislata pina la ultimul detaliu. Clinton nu a incalcat o lege scrisa atunci cind a folosit erosul in afara casatoriei. Insa nu a reprezentat cu cinste asteptarile morale ale alegatorilor, si apoi standardele etice, mintind cu privire la relatia erotic si redefinind termenii pina la indefinit.

Erosul pe internet este filtrat in majoritatea scolilor crestine cu filtre special create pentru a stopa accesul la o pagina care contine nuditati sau elemente erotice. Cluburile erotice de noapte nu au geamuri, sau au geamuri acoperite de scinduri groase astfel ca imaginea erotica ramine numai sub privirea celui care o cauta.

In Statele Unite hartuirea sexuala e luata in serios. Un sef nu poate face avansuri sexuale unei angajate fara ca sa poate fi hartuit legal de catre avocatii acesteia. Un medic isi poate pierde licenta daca este gasit vinovat de hartuire sexuala. Controlul si tratamentul ginecologic se face in prezenta a doua persoane medicale pentru a evita orice acuzatii nefondate. Chiar si fluieratul sau comentariile erotice facute unor persoane necunoscute pe strada sau in tramvai pot cadea sub incidenta legii. Orice relatie sexuala in afara casatoriei in care un partener a rostit "nu" chiar si in soapta este definita ca viol. In urma cu citeva luni un tinar a platit o amenda usturatoate pentru ca a injurat in prezenta unei mame cu un copil. Chiar daca decenta poate fi legalizata in Statele Unite, pofta erotica ramine o mare ispita pentru omul secolului XXI. Casatoria ramine insa cadrul optim si binecuvintat pentru exercitarea acestui intim privilegiu: relatia erotica intre barbat si femeie.


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Lena Grigoroscuta



Jumatati si intregi

Jumatate si intreg-ar parea un titlu perfect pentru o lectie de matematica la clasa a 5-a pentru a introduce fractiile.Iar daca ai intreba pe unul din elevi ce inseamna jumatate si intreg ti-ar spune ca marul e intregul, iar daca il tai exact pe mijloc obtii 2 jumatati.Iar daca ai merge la aceeasi clasa la ora de limba romana la o lectie despre locutiuni verbale si ai face o aplicatie in jurul cuvantului "jumatate", n-ar lipsi de pe lista elevilor "a-ti gasi jumatatea".

In matematica, "jumatate" se scrie ½.Si oare cum s-ar interpreta din punct de vedere matematic expresia amintita?Daca-ti cauti jumatatea inseamna ca esti o fractie:1/2, iar a o gasi inseamna sa afli o alta fractie(1/2 ) alaturi de care sa formezi un intreg; la ora de limba romana s-ar spune sa-ti gasesti un partener pentru intreaga viata.

Unde-ar fi problema? In matematica 1/2+1/2=1.Deci, daca-ti gasesti jumatatea si "te pui in comun " cu ea,"te aduni" cu ea, rezultatul e mult doritul 1.Mai exista insa un alt fel de adunare, inselator as zice eu:1/2+(-1/2).Rezultatul e, de fapt, o diferenta, nu o suma. E atunci cand o jumatate construieste, iar cealalta darama.E atunci cand semnele sunt diferite, deci si sensurile de inaintare, iar concluzia e 0.

Si daca inselatoriile s-ar sfarsi aici, ar fi bine. Iata insa una si mai mare: 1/2:1/2=1.

Aceiasi operanzi, acelasi rezultat. Difera insa operatia: e impartire. Ce-i drept, rezultatul e tot 1, insa pozitiile jumatatilor difera: unul doar da, "se imparte",iar partenerul doar ia. La 20 de ani e usor sa spui ca tu vrei sa fii cel care ofera; insa dupa tot atatia ani de parteneriat s-ar putea sa nu mai ai ce da...

O notiune ce se studiaza ceva mai tarziu in matematica e produsul cartezian, al carui rezultat in cazul de fata e perechea (1/2, 1/2). Noutatea e ca nu exista nici o operatie, nici o legatura intre cele doua elemente ale perechii. E drept ca se formeaza o pereche, insa cand parantezele se inchid, intre cele doua jumatati exista o virgula rece si atat. N-am idee cum e sa fii in interiorul parntezei, insa, daca as fi, as prefera orice operatie acelei virgule.

Poate nu e extrem de greu sa-ti gasesti jumatatea. Dificultatea apare la operatie: tu esti 1/2, iar rezultatul trebuie sa fie 1, prin adunare. Nu sunt in masura sa dau sfaturi sau retete pentru a obtine un tot, un intreg, dar daca "+" inseamna dragoste, atunci stiu reteta: dragostea e indelung rabdatoare, e plina de bunatate, nu pizmuieste si nu se lauda, nu se poarta necuviincios, nu cauta folosul sau, nu se manie, nu se gandeste la rau, nu se bucura de nelegiuire, ci se bucura de adevar. Dragostea acopera totul, crede totul, nadajduieste totul, sufera totul!


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Sabina Dodan



Erotism sau identitate sexuala?

Eros in teoria freudiana inseamna ansamblul impulsiilor vietii. Dupa Freud, finalitatea acestor impulsii este crearea unor legaturi puternice si numeroase intre fiintele vii. (Larousse)

Erotismul se defineste insa prin senzualitate. Aceasta este diferita de la persoana la persoana, la unii putand exista o exagerare a ei, la altii fiind greu de identificat. Erotismul tine insa de sexulaitatea fiecaruia si de modalitatea in care fiecare din noi ne raportam la propria noastra identitate sexuala.

Erotismul nu este tot una cu iubirea sau placerea si se deosebeste clar de intimitate sau dorinta. E poate forma naturala si biologica dependenta de corpul nostru si de mentalitatea pe care o avem fata de exprimarea ei. Se poate ca timiditatea si complaexitatea pe care-o putem resimti fata de corpul nostru sa ne faca sa nu o impartasim niciodata. Erotismul este cel mai apropiat ca termen si manifestare de senzatii. El are nevoie de acestea pentru-a se manifesta si pentru a-l putea descoperi la ceilalti.

Indeplinirea rolurilor psihosexuale se bazeaza in mare mare masura pe exercitarea si punerea in valoare a masculinitatii si feminitatii ca modele interioare traite si exprimate comportamental, insa multe dintre calitatile relatiilor erotice traduc defecte sau distorsiuni ale identitatii de tip masculin si feminin pe care partenerii si le construiesc de-a lungul dezvoltarii si maturizarii lor psihologice. Altfel zis, erotismul se invarte in jurul propriei nostre sexualitati, a categoriei din care facem parte din punct de vedere sexual.

Apartenenta biologica de la un sex la altul, desi coreleaza in majoritatea cazurilor cu sexul psihologic, nu indica neaparat si calitatea exercitarii masculinitatii si respectiv a feminitatii… Comunicarea erotica ofera in schimb intalnirea celor doua identitati iar iubirea releveaza sensul creator al celor doua principii complementare. “A-ti asuma si manifesta sanatos, matur si creativ masculinitatea si feminitatea este dovada unui act de etica si estetica erotica, constituind baza convietuirii civilizate a sexelor si a interdezvoltarii lor.”

Erotismul se creaza si se mentine prin comunicarea sentimentelor si trairilor (vocea soptita a iubitului care-si denunta iubirea prin: “te iubesc cum n-am iubit pe nimeni”, “esti totul pentru mine” sau “esti cea mai frumoasa…”), prin priviri expresive, gesturi de tandrete si mangaieri, cuvinte cu incarcatura emotionala (“simt, traiesc, vreau, imi place…”), atitudini admirative si incurajatoare, prin identificarea prezentei celuilalt prin miscare, vaz, auz, olfactie, atingere…

Erotismul exista in fiecare din noi doar ca uneori avem retineri si complexe in a-l exprima asa cum e normal si firesc, uitand ca exista…


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Ionatan Pirosca



Drepturi

ziua Domnului este aproape isi aprinde
astrii de foc pe vertrebrele tale si ele
rasuna ca niste imense si false chimvale
zanganitoare ia-ti pruncii uitatii
codrul de paine mimarea durerii
ia-ti doctoratul
iubirea cea mare amanta amantul
averea purcelul porumbul din camp
rufele-ntinse pe culme dinescul stanescul
si fugi catre muntii cu piatra adanca
ce poate s-ascunda ce poate ce inca...
doar umbra ti-o uiti cea care te stie
ca o moarte din copilarie


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)

Alina Simion



Erotismul si politica

Erotismul si politica pot fi asociate cu niste jocuri, care n-au mai nimic in comun, poate doar cu exceptia sexului. In timpul perioadei staliniste din Rusia, unul din apropiatii sefului de stat nu-i considera pe homosexuali decat niste contrarevolutionari care nu erau discriminati pe criteriu sexual ci pe cel politic. Nu erau decat niste cetateni care unelteau impotriva partidului unic. Putin mai tarziu, in Romania, politica lui Ceausescu ii asocia pe homosexuali cu niste indivizi care nu doreau decat sa saboteze planul de natalitate cat mai mare propus de partid. Astazi cei in discutie nu sunt identificati decat cu controversatul aricol 200. Nu sunt decat subiect de discutie care mai coloreaza putin discutiile din parlament. Nu cred ca am avut cunostinta de vreo situatie in care la discutarea articolului sa ia parte vreo persoana din aceasta categorie. In 1993 la intrebarile adresate reprezentantilor cultelor religioase din Romania, referitoare la respectivul articol, doar Laslo Tokes a fost cel care a facut o distinctie clara intre sferele de actiune ale bisericii si ale politicii.

Daca stam sa analizam mai bine situatia si daca democratia romana ar depinde doar de abrogarea ori nu a acestui articol atunci as spune sa ne fie rusine de incapacitatea noastra ca politicieni.


(recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 06 – Dragoste / Eros / Erotic)



Curajul de a lupta cu morile de vant, Nr. 120 / 11 Noiembrie 2001, Iasi – România, Apare o data la doua saptamani

Pentru acest numar va recomandam in continuare:

- "Documente, Marturii, Memorii" / “Amintiri din lagarul comunist”



"Documente, Marturii, Memorii" (X)
"Amintiri din lagarul comunist"

Nota redactiei: Apelul oarecum naiv, din aceasta sectiune a documentului, la presupusa ignorare de catre Ceausescu a persecutiei religioase din Romania suna straniu in aceasta vreme, cind stim stit de multe despre perversitatea dictatorului. In acelasi timp, este posibil ca acesta sa fie un mod subtil de a sugera ca una se spune si alta se face in Romania in acest domeniu.

MARIONETELE DIN CONDUCEREA CULTULUI
BAPTIST IN SLUJBA MILITIEI
(continuare din numarul trecut)

La dosar se gaseste un document al conducerii Uniunii, o reclamatie adresata de Uniune sub semnatura secretarului general Barbatei Paul si a presedintelui Mara Corneliu si depusa la autoritati cu o zi inainte de provocare si arestarea baptistilor in care nici mai mult nici mai putin, se cere sprijinul militiei pentru punerea in aplicare a hotararilor ilegale ale Uniunii. In acest document se afirma intre altele ca UNIUNEA ESTE AUTORITATEA CAREIA II SUNT SUBORDONATE BISERICIILE. Procurul si-a bazat rechizitoriul pe aceasta afirmatie din reclamatia Uniunii. Asistam in continuare la pledoaria inferbintata a unui procuror care acuza pe credinciosi, ca desi sint membrii de rand ai bisericii, nu se supun hotaririlor superiorilor lor. I se explica in replica faptul ca, conform statutului, baptistii n-au organe ierarhice, deciziile priviitoare la membrii bisericii putand fi luate numai de biserica.

Acuzatiile explica ceea ce nu avea nevoie de lamuriri. Ei nu-si pot explica agresivitatea salbatica a militienilor care n-au fost cu nimic jigniti sau provocati. Se vad clar semnele tratamentului aplicat de militie. Toti cei arestati, fara exceptie, sint calificati exceptional la locul lor de munca.

In sala tribunalului acuzatii acorda intelegere celor ce i-au maltratat, dar demasca pe autorii morali, lipsa la apel - membrii comitetului de conducere a Comunitatii Timisoara si membrii Comitetului Uniunii.

Intr-o astfel de procedura sentinta se pronunta imediat: Radoi Nicolae, daca Dumnezeu va permite aceasta, va face puscarie 1,5 ani; Cocirteu Petre 1 an si Prejban Ionel 8 luni.

Protestam cu toata hotararea, cu toata energia, impotriva aplicarii torturii si cerem conducerii statului sa interzica pe viitor aplicarea unor astfel de procedee barbare. Cerem eliberarea imediata a credinciosilor victimizati. Sa inceteze prigoana religioasa din Romania ca ramasita a unor vremuri pe care le credem de mult apuse.

Suntem convinsi ca seful statului, domnul Nicolae Ceausescu, nu a fost informat corect de cele petrecute la Caransebes; este cu neputinta ca domnia sa, care a spus ca in Romania: "cultele isi desfasoara nestingherit activitatea" sa tolereze faradelegile militiei din Caransebes.

Mai are rost sa reamintim "sefilor nostrii in ale religiei ca Biblia le spune "sa pastoreasca turma lui Dumnezeu nu pentru un castig marsav... nu ca si cum ar stapanii peste cei ce le-au cazut la imparteala..."? (1 Petru 5: 2,3)

Nu cumva au ajuns peste noi vremurile profetite de Domnul Isus cand a zis ca "fratele va da la moarte pe fratele sau" (Matei 10: 21), ba mai mult, ca acesti netrebnici vor crede ca facand astfel "aduc o slujba lui Dumnezeu" (Luca 21:16)? Vom face cunoscute in toata lumea faradelegile comise la Caransebes.

Crestini din toata lumea, ridicati-va glasul in apararea fratilor vostrii din Romania!

Pavel Nicolescu
Dimitrie Ianculovici


(Recomandam a se vedea: “Dosar SSJ nr. 03 – Amintiri din lagarul comunist”)

voi afla de la trup despre sufletul meu, voi afla daca e



In numerele viitoare vom publica:

- Scrisoarea deschisa redactata de Comitetul ALRC in anul 1978 cu privire la incalcarea drepturilor omului in orasul Caransebes
- Universitatea/Studentii in Romania, Librarie si Carti, Mall, arta de a face cumparaturi

Pe cine promoveaza SSJ?

Pe Ionatan Pirosca, cu "Poema Iubirii" - poezii difuzate o data la zece zile prin e-mail.
Pe Chris, cu Festivalul Concurs de muzica romaneasca cu mesaj crestin Quo Vadis", 06 - 08 Decembrie 2001 (informatii la rochris...@)

Curier&Posta redactiei:

Dana Stir: Desi am trecut in revista doar publicatia voastra, am ramas placut surprinsa. Multumesc pentru informare.Cred totusi ca e cam multa critica...chiar pe internet partasia ar trebui sa fie nu in cea mai mare parte in ofensiva, sau in defensiva (sarbatoarea iasilor), ci axa principala - Hristos -. Cum a fost si intentia mesajului meu. Dar totusi simt nevoia sa mai spun ceva: nu mitropolia o fi fost vinovata pentru cele intimplate. A ramas la alegerea omului ce sa faca. Iar paralelismul celor trei sarbatori a fost chiar interesant. E cifra mea preferata. In acest caz regret doar calitatea expusa - romanii inca nu si-au luat toate cursurile. Ba mai mult au restante. Cam atit acum. Dana

Nota redactiei: E drept ca nu mitropolia o fi fost vinovata de alegerea oamenilor, e drept ca alegerea se face pe urma ofertei insa oare de ce mitropolia inchide ochii in acest imens bazar si nu face ceea ce Hristos a spus: sa faca ucenici, sa se sfinteasca pe bune, nu asa de ochii lumii. Problema e ca trairea cu Hristos exclude cai de mijloc, exclude imaginea de sine, si de ce nu chiar proiectia personala in ochii celorlalti… cam asta ar fi de reprosat poate mitropoliei, poate bisericii in genearal. Cu bine, si speram la mai multe interventii!

Epilog: Sa nu ne mindrim cumva cu mintuirea noastra... sa ne rugam doar...

Informatii subscribe/unsubscribe

Pentru subscribe (format normal/only text/doc/zip/fara fundal) scrieti la adresa revistei, trimiteti adresa dumneavostra si, in functie de ce solicitati, o vom copia in baza respectiva de date. Pentru retragere trimiteti mesajul "unsubscribe" si va vom sterge din baza de date. Indiferent de varianta, va multumeste

The Salt Street Journal - adica:

Alina Simion
Aretta Bazdara
Daniel Grigoroscuta
Eduard Orasanu
Ionutz Apostu
Sabina Dodan
------------------------------------
Din redactia SSJ au mai facut parte:
de la numarul 1 la 21, Eugen Eremia
de la numarul 2 la 99, Mircea Paduraru
------------------------------------
Redactia poate fi contactata la: iapostu@
------------------------------------
grafica The Salt Street Journal este semnata de Aretta Bazdara
-----------------------------------
corectura: Daniel Grigoroscuta, Ionut Apostu si Fiona Silver
-----------------------------------
Responsabilitatea materialelor publicate de colaboratori revine exclusiv autorilor.
-----------------------------------
The Salt Street Journal: "tiraj" aproximativ 600 de adrese

"Frumusetea va salva lumea!"
F.M. Dostoievski

...iar frumusetea este
HRISTOS

Niciun comentariu: